Q&A: Ligger magten i dataene?

Del på:

Alle taler om data. Og alle vil gerne have fat i dine data. Men hvorfor? Og hvad skal virksomheder bruge dataene til? Fremtidsforsker Marianne Levinsen løfter sløret for den allerstørste udfordring, data-jagten bringer med sig.

– Q: Hvad skal virksomheder bruge data til? –

A: Virksomheder kan indsamle data til at udvikle og forbedre produkter og services. De kan bruges til at diagnosticere, hvor eventuelle problemer ligger, og hvor virksomheden kan optimere. På den måde kan virksomheder bl.a. se, hvornår i en proces salget går i stå og følge logistikken i produktionen og på den baggrund lave forbedringer.

Med Big Data kan man kombinere virksomhedens egne data med data fx opsamlet gennem Facebook og på den måde udvikle virksomheden, bl.a. i forståelsen af kunden. Med eksponentiel skalerbarhed kan man servicere mange mennesker og udnytte de store muligheder i at bruge data. Udviklingen af systemerne er baseret på indsamlingen af data. Og data er da usexede, men de er bare altafgørende for, at systemerne fungerer. Det vigtigste er så at vurdere hvilke data, der er relevante, og hvordan de skal forbindes med hinanden.

– Q: Hvad betyder det for virksomheder, når data bruges til at forudsige og kortlægge mønstre? –

A: Med data kan vi blive bedre til at forstå kundeinteraktioner, back office og omverdenen. Og dermed til at forstå sin virksomhed og udvikle den.

Vi har brug for data, men bestemt også for at sortere i data. De seneste år har vi været mere optagede af at indsamle data, men vi har også brug for at finde ud af hvilke data, der giver merværdi.

Der har været fokus på at indsamle kundetilfredshedsdata. Men bliver man bedre af det? Dataene giver et billede af nutiden, men udvikler ikke din forretning.

– Q: Hvordan kan virksomheder bruge data til at gøre hverdagen bedre for medarbejderne? –

A: Data kan vise de udfordringer, der er med fx arbejdstempo eller fysiske belastninger hos medarbejderne. Men at få adgang til de data er jo ikke interessant, med mindre man handler på det!

– Q: Hvilke forudsætninger skal vi have for at kunne bruge data? –

A: Uafhængigt af virksomhedens størrelse er data kun relevant, hvis vi handler på dem. Men dét kræver tid, fokus på det – og at det bliver prioriteret. Og selvfølgelig kræver det også analyse af dataene.

”I sig selv er data jo ikke interessante; det spændende er,
hvad vi kan bruge dem til”

Marianne Levinsen
Forskningschef hos fremforsk.dk

– Q: Hvad bliver virksomhedernes største udfordringer med data? –

A: Den største udfordring bliver mængden af data! Vi får mulighed for at få adgang til så mange data; men hvad skal vi bruge dem til? Det bliver altså væsentligt at sortere i mulighederne og finde ud af, hvad der er vigtigt, og hvad vi ikke vil indsamle. I sig selv er data jo ikke interessante; det spændende er, hvad vi kan bruge dem til.

Det bliver selvfølgelig også en udfordring at holde sine forretningshemmeligheder. Her skal man sørge for, at sikkerheden er i top. GDPR-reglerne beskytter medarbejdere, men virksomheder må også have regler for beskyttelse af deres egne data.

Min kollega sagde forleden, at det værste, der kan ske i Danmark er, at strømmen forsvinder. Vi er så afhængige af strøm, fordi vi ellers ikke har adgang til data, og alt er databaseret i dag. Som med GPS’en; i dag kan vi slet ikke finde vej uden. Mennesket har i det hele taget svært ved at finde ud af noget som helst, når alt er forprogrammeret. Vi bliver simpelthen dovne.

– Q: Hvordan undgår vi en Big Brother-arbejdsplads, hvor alt, vi siger og gør, bliver overvåget? –

A: Det handler om information! Hvis vi får at vide, at vores data bliver opsamlet, kan vi forholde os til den overvågning, der foregår. Men det kan jo være svært som medarbejder at tage en pause, når du hele tiden er overvåget. Det er vigtigt, at alt bliver sat i relation til det vigtige. Og så rejser de etiske spørgsmål sig om, hvorvidt vi skal indsamle data? Skal vi ensrette medarbejderne?

Gennemsnitsberegninger er en dårlig brug af data; fx kan vi ikke sige, hvor lang tid en SOSU-assistent skal bruge hos den enkelte borger, for behovet for omsorg varierer jo fra menneske til menneske. Det er derfor, vi taler om, at teknologi er dårlig til at erstatte interaktionen mellem mennesker.

Når vi overvåges i samfundet, skal vi vide det. Dilemmaet er, at de fleste stritter imod, når vi taler om at sætte overvågningskameraer op på gaderne. Lige indtil de bliver slået ned…

– Q: Hvilken retning ser du arbejdsmarkedet bevæge sig i? –

A: Flere vil i fremtiden arbejde med avancerede data i både driften, udviklingen og opfølgningen. Indenfor logistik kan man se varen hele vejen og forbinde de store logistikkæder på en måde, som vi ikke kan endnu.

På arbejdsmarkedet vil vi se et stort behov for it-kompetencer. Og hver branche får sine egne analytiske værktøjer med konsulentsystemer og softwaresystemer, de ikke får behov for at ansætte deres egne folk til at analysere data.

Indenfor vidensservice vil vi også se en automatisering af data hos bl.a. advokater og sagsbehandlere, som vil føre til andre arbejdsopgaver på området.

 

Ansvarshavende udgiver: Tietgenbyen
Redaktion: Forsstrøm

Del på:
Virksomheder i Tietgenbyen

Mangler dit logo på listen? Skriv en besked til os og vi får det sat ind!

Har du spørgsmål?

Ønsker du at høre mere om køb af grund i TietgenByen, har du spørgsmål eller vil du blot høre mere er du velkommen til at kontakte os.

Har du spørgsmål?