Kan man spinde guld på sportsstjerner?

Nøgenhed en del af vores hverdag. Nogle af modellerne fra de danske sportsklubber synes imidlertid, det er temmelig grænseoverskridende at optræde i undertøj under et photoshoot. Men hos JBS er det business as usual.

Vi blev virkelig overraskede, da vi ramte 10 milliarder eksponeringer efter lanceringen af den første CR7- kollektion! Det svarer til, at hele Jordens befolkning har set Ronaldo i underbukser…

”Det har altid faldet os naturligt at samarbejde med sportens verden. I forhold til JBS’ profil har vores produkter været forbundet med forskellige sportsgrene lige siden 1960’erne, hvor Seksdagsløbene så dagens lys i København. I 1980’erne indtager JBS også bokseringen, mens det i nyere tid primært er ishockey og fodbold, vi bliver forbundet med, ” svarer salgs- og marketingschef ved JBS, Nicolai Hartung, på spørgsmålet om, hvorfor det netop er sportsstjerner, der gentagne gang har været JBS’ ansigt udadtil i de seneste 6 årtier.

Nicolai Hartung fortsætter: ”I forhold til vores samarbejde med stilikonet og Real Madrid-stjernen, Cristiano Ronaldo, er der en virkelig god synergi i dét at lave det absolut bedste produkt sammen med en fodboldspiller, som er indbegrebet af det absolut bedste. Skal du lave noget med Ronaldo, er intet overladt til tilfældighederne. Som fodboldspiller er han ekstremt dedikeret til sin sport. Han er ekstremt seriøs i sit arbejde med detaljen. Den seriøsitet og den perfektionisme udstråler han også i arbejdet med vores kollektion. Ikke kun vores fælles produkter er af den bedste kvalitet. Alt rundt om produkterne bliver også skabt af det stærkeste team: De bedste grafikere, Art Directors, fotografer og PR-bureauer. Alt lige fra emballager og POS-materialer til fotografering og til pressearbejde. Alt har været i de dygtigste hænder.

 

Det hele starter med Caroline Wozniacki

Ser vi nærmere på JBS’ internationale kendskabsgrad, er der en tid før og en tid efter introduktionen af Cristiano Ronaldos kollektion, CR7. Et navn og et brand, der er sammensat af hans initialer og spillernummer. Men egentlig er det JBS’ kampagne med Caroline Wozniacki, der i første omgang får omverdenen til at rette blikket imod den danske undertøjsproducent.

”Da vi laver This is me behind the scenes med Caroline, rammer vi et internationalt publikum. Indtil da har vi udelukkende fokuseret på national branding i samarbejde med klubber og danske sportsstjerner. Jo, jo. Caroline er også dansk. Hun har bare en stærk international profil.

Helt uventet får vi nu en international opmærksomhed, der gør, at virkelig mange internationale stjerner kontakter os. Vi får blandt andet henvendelser fra flere tennisspillere og en amerikansk basketballstjerne, som gerne ville have lavet et strømpe-program til det amerikanske marked. Men da strømpe-programmet desværre går i vasken, kontakter de kommercielle agenter os igen for at fortælle, at de gerne vil indgå et nyt samarbejde med JBS. Denne gang med Cristiano Ronaldo som frontfigur. Et samarbejde vi takker ja til! ” smiler Nicolai Hartung.

 

Kun det bedste er godt nok!

”Det er ingen hemmelighed, at skulle Ronaldo have valgt en samarbejdspartner ud fra et økonomisk attraktivt perspektiv, så havde han valgt en kinesisk eller amerikansk leverandør. Men når Ronaldo har et ønske om at manifestere sig som brand, vil han udelukkende den ypperligste kvalitet. Han vil samarbejde med verdens bedste undertøjsproducent. Og vi bliver de første, han starter et samarbejde op med! – Bare dét, at han spørger, er vi utrolig beæret over! Det er klart en blåstempling af brandet, JBS, og af den kvalitet, vi aldrig går på kompromis med.

Processen med Ronaldo har blandt andet givet os en blåstempling i forhold til at sætte nye internationale projekter i søen. Også uden for sportens verden. Når virksomheder går ud og laver privat labels, har vi lange lettere ved at komme til fadet nu, hvor vi har bevist, at vi sagtens kan håndtere et samarbejde med et unikum som Cristiano Ronaldo, ” pointerer Nicolai Hartung.

“JBS’ samarbejde med OB træder i kraft 1. maj 2016. Er du OB-fan, er det fra denne dato, du kan få fingrene i et par JBS-tights i de blå-hvide farver”

Skulle Ronaldo have valgt samarbejdspartner ud fra et økonomisk perspektiv, havde han nok valgt en kinesisk eller amerikansk leverandør.

 

Én mand. 50 nye eksportmarkeder

”I tiden før Ronaldo har vi prøvet at byde forskellige eksportmarkeder op til dans. I Skandinavien har vi en høj kendskabsgrad og en lang historik – anderledes har det set ud på det internationale eksportmarked. Her har vores kendskabsgrad været lille. Og når kendskabet ikke er dér, skal der virkelig postes mange penge i markedsføring, før JBS overhovedet kommer i nærheden af at bide skeer med brands som Hugo Boss, Calvin Klein og Giorgio Armani. Brands, som ikke er undertøjsspecialister, men som har valgt at have undertøj med i deres kollektion for at kunne tilbyde et samlet sortiment. Her har Ronaldo bestemt været en genvej til rigtig mange lande og markeder.

Med Ronaldo som fanebære har vi haft en god grobund for at arbejde videre med det Skandinaviske marked, hvor vi i forvejen har et godt distributionsnet. Samlet set har det Europæiske marked også været forholdsvis let at gå til. Her får vi distributører til at forhandle CR7-produkterne i stedet for at ansætte en række sælgere i de enkelte lande.

Vender vi blikket mod østen, er et af de mest interessante markeder imidlertid det kinesiske. Her ser vi et stort vækstpotentiale. Lige så snart vi nærmer os Asien, arbejde de utrolig intensivt med idoldyrkelse, og Ronaldo er allerede kæmpestor derude. Han er ekspert i branding og selviscenesættelse. Alt hvad der foregår omkring hans personlighed er 100 % tilrettelagt. Særligt når vi taler om hans tilstedeværelse på de sociale medier.

Uanset om du kan lide ham eller ej, er han en af de sportsstjerner, der får allermest online opmærksomhed. Han har langt flere følgere på Facebook end eksempelvis Tiger Woods og Lewis Hamilton og kommunikerer både til og med en aldersmæssigt meget bred målgruppe.

For Ronaldo handler hans online tilstedeværelse om at sende de rigtige signaler på den rigtige måde og på det rigtige tidspunkt. Det handler om at arbejde med potentialerne i at dyrke det brand, han er ved at bygge op. Her arbejder han på lige fod med David Beckham, som var én af de allerførst fodboldspillere, der for alvor begyndte at beskæftige sig professionelt med branding af sig selv og egne produkter. Han har banet vejen for rigtig mange stjerner og arbejder stadig den dag i dag professionelt med branding blandt andet for H&M.”

En ny dimension af JBS

”Fra den dag vi lancerede CR7, har der været en stor interesse for kollektionen på det danske marked, fordi det er et JBS-produkt med en ny dimension. På vores 50 nye eksportmarkeder har det udelukkende været Ronaldo, kunderne har købt ind på. Det er vi udmærket klar over. Alligevel har de også interesseret sig for historien om den danske undertøjsspecialist, der står bag CR7. En historie og en branding, der har gjort, at vi i dag ikke længere er fuldstændigt anonyme i internationalt perspektiv. 10 KAN MAN SPINDE GULD PÅ SPORTSSTJERNER

Og ja – CR7 er en kollektion for sig. Selvom der står JBS på bagsiden af alle Ronaldos produkter, er CR7 ikke et klassisk JBS-produkt. Det er et CR7-produkt i det snit og i den pasform, Ronaldo er fortaler for. Ronaldos CR7 er således langt mere internationalt orienteret end vores egne JBS-serier, ” fortæller Nicolai Hartung.

 

Nyt sponsorkoncept med de danske klubber er født!

I kølvandet på JBS’ samarbejde med Cristiano Ronaldo har undertøjsproducenten igangsat et nationalt sponsorkonceptet, som er født ud af samarbejdet med den portugisiske Real Madrid-stjernen. Sponsor-konceptet er royalty-baseret – det er en moderne form for sponsorat – hvor sportsklubberne får en procentdel af salget af JBS-produkterne med deres logo på.

”Under normale omstændigheder forgår et sponsorat på den måde, at en virksomhed støtter en klub med et pengebeløb. For de penge køber virksomheden en plads på en bande eller på klubbens hjemmeside. Sådan foregår det ikke, når JBS sponsorerer. Vores sponsorater bygger på et kreativt samarbejde med den enkelte klub. For os er det ikke vigtigt at få JBS’ logo op på stadion. I stedet er det vigtigt at få synliggjort, at vores tights findes. Og hvor de kan købes. Et fokus sportsklubberne også har interesse i at få udbredt. Jo mere fokus vi sætter på samarbejdet – jo større bliver salget, ” forklarer Nicolai Hartung.

 

OB, AGF og AAB i folden

Selvom JBS har rødder i det midtjyske, giver det god mening for undertøjsproducenten at støtte sportsklubberne lokalt. Derfor har JBS netop indgået kontrakter på sponsorater med henholdsvis OB, AGF og AaB om udviklingen af en underbukselinje påført klubbernes respektive logo og motiver. De tre klubber kommer således i godt selskab med FCK, Brøndby og FC Midtjylland, som allerede har fået produceret og markedsført deres tights med en række afklædte spillere som frontfigurer.

”I vores sponsor-samarbejde er den enkelte klub selv med til at designe produktet. Når det så er klart, overtager vi den fulde styring. For klubberne er samarbejdet med os en ny og spændende måde at komme ud i markedet på. Vi har over 500 forhandlere i Danmark inden for herretøj og sports-wear. Det betyder, at klubberne pludselig får adgang til en række kanaler, der giver dem en synlighed på steder, en fanshop, en webshop og et stadion ikke kan hamle op med. I den optik er værdien af branding og sponsorkonceptet en win-win. Også selvom spillerne er nødt til at være klædt af til skindet, ” slutter en smilende Nicolai Hartung.

Virksomheder i Tietgenbyen

Mangler dit logo på listen? Skriv en besked til os og vi får det sat ind!

Har du spørgsmål?

Ønsker du at høre mere om køb af grund i TietgenByen, har du spørgsmål eller vil du blot høre mere er du velkommen til at kontakte os.

Har du spørgsmål?