Jimmy Maymann Holler

Universitetsbyer og byer med god infrastruktur står stærkest i kampen om virksomheder og medarbejdere. Det fortæller Jimmy Maymann Holler, dansk CEO for verdens største internetmedia fra, New York.

Jimmy Maymann Holler er vokset op i landsbyen Gislev nær Ringe og uddannet ved Odense Universitet. I dag er han CEO for verdens største intermedie og bosat i New York.

Danmark kommer til at mangle 11.000 ingeniører og andre kandidater med en teknisk eller naturvidenskabelig baggrund i 2013, viser en DI-analyse fra 2014. IDA’s analyse fra 2011 går endnu tættere på: allerede om fem år vil vi mangle 13.500 ingeniører og 16.000 scient.er. Det stiller krav til virksomhederne om at skabe attraktive arbejdspladser, og blandt flere parametre i spil er virksomhedens geografiske placering. Det gælder både i USA og Danmark.

Det har i en årrække været en global megatrend, at folk forlader landområderne og flytter ind til metropolerne; for at studere, for at arbejde og for at være tæt på kulturtilbud. Og nogle af verdens mest værdiskabende erhvervsområder er netop udsprunget af universitetsmiljøerne og den grundforskning, der finder sted her, siger Jimmy Maymann, CEO for Huffington Media Group. Som eksempler på disse vækstområder nævner han Californiens high-tech cluster, Silicon Valley, i San Francisco-området. Dette cluster havde spirende udspring fra Standford University allerede tilbage i 1940’erne, og huser i giganter som Hewlett-Packard, Google og Intel foruden tusindvis af andre nye som veletablerede virksomheder.

Det tilsvarende Silicon Wadi (wadi er det hebraiske ord for valley) i Tel Aviv er også udsprunget af det omkringliggende universitetsmiljø foruden Israels militær, ligesom Londons Tech City – også kaldet silicon Roundabout – har en række akademiske partnere ved områdets universiteter.

I Skandinavien er Øresundsregionen med Medicon Valley at finde på landkortet over hot spots. Her beskæftiger mere end 250 virksomheder inden for bioteknologi og farmaceutiske industri – heriblandt Biogen, Novo Nordisk og Lundbeck – ca. 140.000 medarbejdere.

“Nogle af verdens mest værdiskabende erhvervsområder er udsprunget af universitetsmiljøerne og den grundforskning, der finder sted her”

Clusters tiltrækker de skarpeste hjerner

Huffington Post er placeret i New Yorks mediecluster og har selv gennemgået en imponerende vækst. I dag, tre år efter at Jimmy Maymann overtog chefposten, er Huffington Post verdens største internetmedie; eller mere præcist community news site. Det vil sige et debatskabende fællesskab, hvor journalisterne ikke bare skaber nyheder, men i høj grad også bruger dem til at starte debatter og samtaler med brugerne på sitet.

Set indefra er det ud over en konkurrencedygtig løn afgørende, at især medarbejdere i videntunge job kan identificere sig med virksomhedens vision og mål; der i øvrigt også helst skal være bedre end konkurrenternes.

De vil vide, hvor vi er på vej hen, og hele tiden kunne se deres job udvikle sig. En del af den proces er, at de får mulighed for at sætte en masse nye skibe i søen. Ikke alle kommer i land, men så er vi hurtige til at korrigere, lære af det og komme videre, sig Jimmy Maymann, der ikke tøver med at kalde sig selv en meget synlig og tilgængelig leder, fordi “vi lever af at tage mange chancer”. Han arbejder selv tæt sammen med HuffPost Live-teamet, som bor en etage over nyhedsrummet med de skrivedende journalister.

Set udefra er det ifølge Jimmy Maymann mindst ligeså vigtigt, at omgivelserne gøres unikke, for at de kan tiltrække andre medarbejdere af samme kaliber fra ind- og udland såvel som andre innovative virksomheder. Det virker selvforstærkende. En af drivkræfterne for at skabe disse attraktive områder er de store virksomheder. Når de først har etableret sig, vil andre virksomheder følge efter. Mindst lige så vigtigt er det, at der tænkes i oplevelsesøkonomi, så livet ikke kun kommer til at dreje sig om at arbejde.

Infrastrukturen er afgørende for vækst

– Bor man uden for et cluster, skal infrastrukturen sikre effektive transportmuligheder til og fra arbejde. Her er Danmark milevidt foran USA. I dag kan man jo sagtens pendle fra København, Aarhus eller mindre landsbyer uden for Fyn til Odense. Det er langt sværere i USA, og det er klart en medvirkende årsag til, at vi oplever ”hjerneflugt” her. De store erhvervsområder ligger lidt firkantet sagt enten på østkysten i Boston eller New York eller på vestkysten i området ved San Fransisco-bugten, siger han. For Huffington Post er USA’s midtvestlige del da heller ikke et bæredygtigt alternativ til New York, hvor andre store nyhedshuse foruden film-, tv- og pladeselskaber også bor:
– Først og fremmest ligger vi her af den grund, at der skabes langt flere nyheder i en millionby end i Wyoming, ligesom vi eksempelvis også har kontor tæt på det politiske miljø i Washington. Som det også ses i Danmark, ønsker læserne både globale og lokale nyheder, og det tager vi højde for i vores set-up.
Han vil dog ikke udelukke, at de traditionelle produktionsvirksomheder, som ofte er familieejede og dybt forankret i et mindre lokalsamfund, også fremover kan sikre vækst fra denne position.
– Men de er udfordret af globaliseringen; balancen mellem det at fastholde lokale arbejdspladser og sikre en sund virksomhed. Det har deres outsourcing af produktion til lavtlønslande vist, ligesom flere af virksomhederne for længst har placeret deres udviklingsafdeling eller kompetencecentre i nærheden af universiteter med relevante specialer, siger han og tilføjer, at man også har måttet acceptere, at ikke alle nye medarbejdere har lyst til at bosætte sig i de små byer.

Det fysiske møde går aldrig af mode

Selvom forsidenyhederne i høj grad defineres af Huffington Posts brugere – hvor chefredaktøren på de traditionelle medier typisk tager netop dén beslutning – foregår redaktionsmøderne kl. 11 på klassisk vis. – Da vi har medarbejdere på mange lokationer, vil vores møder ofte delvist foregå via Skype eller videokonferencer. Men vi tillægger stadig det fysiske møde stor værdi. Man skal kende hinanden for at kunne kommunikere, og det er ofte i fællesskabet nye idéer opstår. Af samme årsager bruger jeg halvdelen af min arbejdstid på at rejse rundt for at møde lederteamet, medarbejdere og kunder. Yahoo forsøgte på et tidpunkt at satse på udelukkende at arbejde virtuelt og lukkede flere afdelinger. Det fik de tæsk for!, fortæller han.
Initiativet blev lukket ned med et memo til alle Yahoos medarbejdere om, at kvaliteten i arbejdet ikke kunne bevares under den virtuelle arbejdsform. Det skabte stor utilfredshed, da mange medarbejdere havde accepteret deres job under forudsætning af, de kunne arbejde under yderst fleksible forhold.

Satsningen på fællesskabet og dygtige medarbejdere i Jimmy Maymanns organisation har da også kunnet betale sig. I 2012 vandt Huffington Post som det første kommercielle onlinemedie den prestigefyldte Pulitzer-pris for dets journalistik og har samtidig bevist, at det er muligt at tjene penge på internetjournalistik. For selvom de mere end 70 emnesektioner på sitet er sponserede eller drevet af annoncedollars, så skaber journalisterne nyhederne ud fra både tendenser på nettet og blandt brugerne, men i lige så høj grad på baggrund af det generelle nyhedsbillede. Med mediets størrelse følger et publicistisk ansvar, hvor en sund balance mellem substans og virale historier er altafgørende. Det sikrer med Jimmy Maymanns ord, at det ikke bliver den laveste fællesnævner, der driver trafikken.

– Den 9. maj 2015 har Huffington Post 10 års jubilæum, og det vil blive fejret med en stor satsning, hvor HuffPost Live kommer til at spille den centrale rolle, lover han.

BLÅ BOG: Jimmy Maymann Holler

Jimmy Maymann (44) er født i København og opvokset i den lille by Gislev ved Ringe på Fyn som den ældste af fire børn. Moren var dengang dagplejemor og faren veterinærinspektør og aktiv fagforeningsmand. Farens politiske engagement som socialdemokrat ”virkede som en rød klud” på sønnen, der havde langt mere liberale holdninger.

 

Iværksætter fra dag 1

Hans succeshistorie udspringer af universitetsmiljøet omkring Odense Universitet, hvor han tog sin cand. merc.-uddannelse. Her mødte han Morten Lund, Skype-stifter og i dag business angel, som han startede webbureauet NeoIdeo sammen med, da de begge var først i tyverne.

 

Det første store salg

I 2000 solgte de to venner og forretningspartnere bureauet til den amerikanske reklamevirksomhed Leo Burnett; et salg, Jimmy

Maymann fejrede med at købe en sort Porsche. Han fortsatte med at arbejde for Leo Burnett i fem år, primært fordi han var bundet af en kontrakt som led i salget. Undervejs sejrede iværksættertrangen igen.

 

Arløberen for youtube

I 2005 blev han en del af virksomheden GoViral, som var startet af studievennen Claus Moseholm og Balder Olrik som et viralt videoproduktionsselskab. Sammen med teamet udviklede han en idé med at distribuere brandingvideoer på nettet – det var inden YouTube for alvor blev populær. Den var så innovativ, at de i 2011 kunne sælge virksomheden til den amerikanske og New York-baserede massemediegigant AOL for ca. en halv milliard danske kroner.

 

Toppost ved Huffington Post

Med salget af GoViral til AOL fortsatte han som leder af denne forretningsenhed i en kort periode, inden han i 2012 blev udnævnt til CEO forHuffington Post Media Group. AOL havde året forinden købt Huffington Post for ca. halvanden milliard kroner med et klart mål: global vækst!

 

Hvad siger vennerne om ham?

– Ambitiøs, kontant, analytisk og med et ekstremt højt drive, både når det gælder forretning og sport.  Underholdende, når han skal præsentere noget; det fik han lært i reklamebranchen. Et sympatisk familiemenneske – lyder skudsmålene om ham fra vennerne Morten Lund og Claus Moseholm. Og helt fra de unge dage har ingen af dem været i tvivl om, at han ville få succes.

 

Fra bartender til maraton-mand

Sideløbende med studierne arbejdede Jimmy Maymann i Nykredit og i weekenderne som bartender, ligesom han spillede håndbold. I dag er han særdeles aktiv inden for maraton, triatlon og snowboarding. Og en maraton på over tre timer gælder ikke i hans verden. Det er kun et spørgsmål om at bide smerterne i sig; en af hans helt store styrker, ifølge vennerne.

 

Te og churchills yndlingschampagne

At han samtidig elsker te i enhver afskygning kunne godt opfattes som modpolen til hans robuste sider. Det er i hvert fald et spin-off fra tiden i London, hvor han tog en EMBA i Business Administration fra London Business School. Og åbner man køleskabet i hjemmet i Manhattan-bydelen SoHo, ligger Winston Churchills foretrukne champagne, Pol Roger, altid på køl til uventede gæster; ved siden af isteen.

Jimmy Maymann har sammen med sin lægeuddannede hustru tre børn i alderen 3-12 år.

Virksomheder i Tietgenbyen

Mangler dit logo på listen? Skriv en besked til os og vi får det sat ind!

Har du spørgsmål?

Ønsker du at høre mere om køb af grund i TietgenByen, har du spørgsmål eller vil du blot høre mere er du velkommen til at kontakte os.

Har du spørgsmål?