Hyld heltene og tag ved lære af succes

Spørgsmålet runger på mange direktionsgange: Hvordan tiltrækker, udvikler og fastholder vi de helt rigtige talenter til virksomheden? Hent inspiration i de professionelle sportsklubber og brug deres tilgang til at bygge videre på virksomhedens metoder, lyder opfordringen fra den tidligere landsholdsspiller i håndbold, Claus Flensborg. Han for længst lagt harpiksen og håndboldsko på hylden og har forladt omklædningsrummet til fordel for et chefkontor hos Arla Foods, hvor han nu er Director Global Learning and Development.

Del på:

Heltene, og historierne om dem, er med til at tiltrække unge talenter, og det kan virksomhederne godt lære noget af, mener Claus Flensborg, der selv har været ansat i én af de få danske virksomheder, hvor chefen virkelig blev betragtet som en helt, nemlig Mærsk.

 

I elitesport er det en struktureret, prioriteret og målrettet proces: Rekruttering og udvikling af de talenter, der kan styrke holdet, sikre mesterskaber og vinde hæder og ære til klubben. Det er det også i store dele af erhvervslivet, virksomhederne kan alligevel godt skele til netop sportens verden for inspiration, mener den tidligere landsholdsspiller i håndbold, Claus Flensborg:

 

Helte vækker følelser og ambitioner

“I sporten og i de enkelte klubber er man gode til at dyrke sine helte. Det giver unge talenter noget at se op til og stræbe efter. Og så giver det rig mulighed for at fortælle de historier, der fascinerer og appellerer til følelser og ambitioner. Helte og gode historier er tiltrækkende og giver os lyst til at være en del af de historier,” forklarer Claus Flensborg, der selv har været en af dem, som mange unge håndboldspillere så op til.

Han har selv oplevet, hvordan tidligere koryfæer, både trænere og spillere, stadig var en indgroet del af de klubber, han selv har spillet i, og af klubbernes historie:

“Deres trøjer og billeder hænger jo på væggene, og alle i klubben kender historien om dem. Sådan er det ikke i virksomhederne. Når man er ude, er man glemt og ikke længere en del af virksomheden. Og så er vi endda ikke engang særligt gode til det med at dyrke heltene i Danmark. Hvis en fodboldspiller fra det tyske hold, der vandt VM i 1974, kommer ind i en håndboldhal i Tyskland i dag, så kan du være sikker på, at hal-speakeren bemærker det og hylder ham. Herhjemme er vi mere beskedne.”

Men heltene, og historierne om dem, er med til at tiltrække unge talenter, og det kan virksomhederne godt lære noget af, mener Claus Flensborg, der selv har været ansat i én af de få danske virksomheder, hvor chefen virkelig blev betragtet som en helt, nemlig Mærsk.

 

Talenterne vil have andet end penge

Ganske som heltenes historier er vigtige, så er selve virksomhedens inderste historie, selve formålet med virksomheden, det også, mener Claus Flensborg.

“Den nye generation af unge vil ikke bare tjene penge. De vil gøre en forskel. Og det vil de gøre i virksomheder, der fortæller en klar og ægte historie om, hvilken forskel den vil gøre, og hvordan de unge talenter kan bidrage til det. Arlas rødder i den kooperative tradition er for eksempel et stærkt udgangspunkt, og den fortælling, der er bygget ovenpå, om ikke bare at give tilbage til ejerne, men også til naturen og vores økosystem, er noget, som mange gerne vil være en del af,” siger han.

 

Ægte historier gør en forskel

Der er også sportsklubber, som bruger deres DNA til at kommunikere klart og tydeligt i forhold til de talenter, de gerne vil tiltrække. Claus Flensborg fremhæver eksempelvis Skanderborg Håndbold, der ikke kan konkurrere med mange af de store danske klubber på lønninger og kontrakter.

“I Skanderborg siger de: Vi kan hjælpe dig med at komme til én af de større klubber. Det er jo et klart og tydeligt signal til de talenter, der måske ikke har kvaliteten til at spille på et storhold endnu, om, at her får du rammerne til at udvikle dig og til at blive bedre. Det appellerer til de unge, der har ambitionerne og er villige til at arbejde for at opnå succes,” siger Claus Flensborg og tilføjer:

“Historierne er vigtige for at tiltrække talenter, men mindst lige så vigtigt er det, at historierne er ægte og unikke. Du er nødt til at skille dig ud og være troværdig, for talenterne er kritiske, og ofte kan de vælge og vrage. De skal vide, hvad du vil dem, og hvad du kan gøre for dem – og de skal tro på det.”

Claus Flensborg

Spillede fra 1997-2007 86 landskampe i håndbold og scorede 123 mål. Han deltog i fire EM- og VM-slutrunder og blev i 2002 kåret som Årets Spiller i både ligaen og på landholdet. Spillede som professionel for GOG og KIF Kolding, hvor han også var anfører og var med til at vinde fire danske mesterskaber og fire pokaltitler. Har efter håndboldkarrieren være HR Partner hos Mærsk, indehaver af sit eget konsulentfirma og er i dag Director, Global Learning and Development hos Arla Foods.

Spot talenterne langt tidligere

Scouting er en videnskab i sportens verden. Hvem kan spotte de største talenter så tidligt som muligt og skabe den kontakt, der måske senere resulterer i en kontrakt? Større virksomheder gør det også, fremhæver Claus Flensborg, men indsatsen burde begynde på et langt tidligere stadie, for eksempel når talenterne blomstrer på gymnasier og handelsskoler:

“Det er jo det, der gør forskellen i sportens verden. De dygtige scouts spotter talenterne meget tidligt. Se for eksempel på Lionel Messi eller vores egen Mikkel Hansen for den sags skyld. Da de var 18 kunne de fleste sikkert se, at de ville blive til noget stort. Men hvor mange kunne se det, da de var 14? Det er kunsten,” vurderer Claus Flensborg.

Han anerkender, at betingelserne for at spotte sportstalenter selvsagt er bedre, fordi de optræder live uge efter uge.

“Men der er jo ikke noget, der forhindrer virksomhederne i at samarbejde tættere med uddannelsesinstitutionerne, også ungdomsuddannelserne, hvor de unge er og udfolder sig,” tilføjer han.

 

Konstant læring fastholder og udvikler talenterne

Sidst men ikke mindst er den læringskultur, der ligger latent i elitesport, afgørende for udviklingen og fastholdelsen af talenter, mener Claus Flensborg.

“Sportsklubber er i sagens natur rigtig gode til on the job-træning. Her træner man hele tiden, forfiner detaljer og får og giver konstant feedback på præstationerne. Alt sammen for at udvikle sig og blive bedre. I erhvervslivet er der – lidt groft sagt – evaluering og feed back én gang om året til MUS-samtalen, og selve virksomheden bliver også evalueret én gang om året, når den aflægger regnskabet. Det er simpelthen ikke godt nok, og det er der alt for lidt udvikling i,” mener Claus Flensborg.

Han ærgrer sig over, at læring i virksomhederne ofte består i at sende ledere og medarbejdere ud af huset på kurser i stedet for at dyrke den interne kompetenceudvikling, der ligger i at give hinanden løbende, åben og ærlig feed back på præstationerne.

“Og den feed back skal ikke kun komme fra chefen. På et håndboldhold hjælper spillerne også hinanden ved at give direkte og konstruktiv kritik, positiv såvel som negativ. Det er sundt, og det er med til at udvikle og styrke den enkelte, uanset om man er bagspiller på et håndboldhold eller medarbejder i en virksomhed. Og det er med til at fastholde og udvikle talenterne,” fastslår Claus Flensborg.

Del på:
Virksomheder i Tietgenbyen

Mangler dit logo på listen? Skriv en besked til os og vi får det sat ind!

Har du spørgsmål?

Ønsker du at høre mere om køb af grund i TietgenByen, har du spørgsmål eller vil du blot høre mere er du velkommen til at kontakte os.

Har du spørgsmål?