Company karma, begejstring & engagement

Christian Stadil, Ejer og Adm. direktør for THORNICO Gruppen.

Del på:

Den gode leder har selv haft hænderne i møget og kæmpet sine kampe

De fleste forbinder Christian Stadil med hummel og har oplevet ham som rådgiver og serie-investor i tv-programmet ”Løvens hule” på TV 2. Men Christian Stadil er meget mere end dét. Udover at kunne skrive virksomhedsejer og -stifter, direktør, forfatter og adjungeret professor ved CBS på visitkortet, er han far til tre. Kommende ægtemand. Og så er han Adm. direktør for og ejer af konglomeratet, THORNICO. Og selvom det er THORNICO, der gør det muligt at fortælle denne historie, er det ikke kun Christian, vi har sat stævne. I dag er det lige så meget Alice Brunsø, CEO for MÄT, og Henrik Pedersen, VP for Lactosan Sanovo Ingredient Group, der byder indenfor.

Vi har taget turen til Odense. Til hjertet af Fyn, hvor THORNICO
Gruppens hovedkontor for Food Technology har til huse. Vi er på besøg hos SANOVO TECHNOLOGY GROUP. En virksomhed, som beskæftiger sig med fødevareteknologi primært relateret til æg. Her skal vi møde Christian Stadil, Alice Brunsø og Henrik Pedersen til en åbenhjertig samtale om fremsynet ledelse blandt andet baseret på forretningsfilosofien Company Karma. Om at kombinere det at skabe værdi med det at gøre en forskel. Og så får vi et indblik i THORNICO Gruppens seneste skud på stammen – virksomheden MÄT.

Kæmpe fynsk turn-around

Ud over at være en af verdens største virksomheder inden for maskinel udvikling til forarbejdning af æg markerer SANOVO
TECHNOLOGY GROUP sig ved at være én af de virksomheder på Fyn, der i nyere tid har gennemgået den absolut største og mest markante økonomiske turn-around:

”I 2013 slog vi et kæmpe hul i jorden med et underskud på 125 millioner kroner,” fortæller Christian Stadil. ”Herefter er det på tre år lykkedes Michael Midskov, vores CEO, og hans team at vende økonomien og i dag præstere et trecifret millionbeløb i overskud. I kølvandet på den voldsomme turn-around udmærker SANOVO TECHNOLOGY GROUP sig ydermere ved pt. at være den hurtigst voksende virksomhed i THORNICO. Det betyder rent faktisk, at vi her i Odense har en virksomhed, som er vækstet med 42 % på toplinjen fra 2014 til 2015 – og som har vækstet bundlinjen så markant, at vi ligger i indeks 310 fra 2014 til 2015. Og i år bliver det endnu større! Her i 2016 forventer vi at ramme en omsætning på over én milliard kroner, hvor mere end 10 % kommer til at tale sit tydelige sprog på bundlinjen,” smiler Christian.

 Hvorfor Fyn? 

 ”Pt. er de fynske virksomheder blandt de allermest spændende,” påpeger Christian. Han fortsætter: ”I forhold til vækst og i forhold til den indtjening, som LACTOSAN i Ringe blandt andet mønstrer, er der en meget stærk sammenhængskraft mellem dét, at vi er på Fyn, og den udvikling, vi oplever i erhvervslivet i forhold til fødevareteknologi. Vi er meget stolte af at være en del af fynsk erhvervsliv. Og kronen på værket kom da også til os sidste år (2015), da vi i hummel-regi skrev kontrakt med OB. For første gang i hummels historie sponsorerer vi nu Øens hold med spillertøj,” griner Christian.

Mød MÄT

Selvom THORNICO oftest opkøber og fusionerer med andre virksomheder, afholder det ikke Christian fra at udvikle nyt fra bunden og prøve kræfter med helt nye food eventyr sammen med sin kæreste, Alice Brunsø, Henrik Pedersen og Sofie Bentzen. Det driftige firkløver har skabt et helt nyt medlem af THORNICO familien: nemlig MÄT. Her er MÄT tæt forbundet til THORNICOs fødevareenhed LACTOSAN-SANOVO INGREDIENTS GROUP, som blandt andre tæller Kinas største æg-produktvirksomhed, OVODAN.

”I en årrække løber der faktisk to parallelle spor, der, når de mødes, munder ud i, at vi lader starten gå for MÄT. Det ene spor udspringer af et bestyrelsesmøde med Henrik, hvor vi taler om, hvilke tiltag vi kunne igangsætte for at nå en bedre placering i værdikæden og tjene mere på vores produkter. Vi drøfter, om vi skal tilføre andre sub-produkter til vores forarbejdning af æg? Om vi skal bevæge os B2C? – En målgruppe og et marked vi ellers ALDRIG har berørt i vores fødevaredivision. Disse samtaler forløber over en årrække, før strategien er på plads,” fortæller Christian.

Henrik supplerer: ”Vores bevæggrund for et nyt tiltag er også at skabe en endnu bedre synergi mellem alle selskaber i THORNICO. Som synergiskabende grundpiller løber der 3 strømme på tværs af alle virksomheder i koncernen, som alle er lige vigtige. Her er omdrejningspunktet for vores mind-set rodfæstet i Company Karma filosofien. I IT. Og i Do different i måde at tænke kreativitet og innovation på. Og med Christians mangeårige erfaring med B2C i form af go-to-market, branding, positionering, salg og forretningsudvikling, burde vi kunne flytte noget af hans viden over på food samtidig med, at vi fremmer synergien og nytænkningen internt i koncernen.”

Parallelt med Christian og Henriks tanker om forretnings­udvikling har Alice altid haft stor interesse for de nyeste sundhedstrends og går meget op i, at familien får en sund og næringsrig kost:
”Sofie og jeg har længe eksperimenteret med, hvordan vi får oparbejdet en mere proteinrig kost,” fortæller Alice Brunsø, CEO for MÄT. ”Samtidig bemærkede vi, at ægget blev clearet i forhold til at påvirke dit kolesterol negativt. Ægget vandt mere og mere frem som proteinkilde. Og protein fra netop æg adskiller sig fra andre proteinkilder ved at have en næsten 100 % optagelighed i kroppen. Det betyder, at en protein­rig kost baseret på æg er en af de eneste bevislige metoder til et langvarigt og sundt vægttab.”

Sundhed skal være for alle!

I køkkenet blev Sofie og Alice mere og mere ambitiøse! Christian var også tændt på idéen. Både fra et sundhedsmæssigt og forretningsmæssigt perspektiv. Så efter endnu et bestyrelsesmøde med Henrik løb de to parallelle spor sammen til ét, og de besluttede sig for at give liv til dét, der i dag er MÄT. Alice fortæller:
”Vi udviklede igennem ét år og fik virkelig kamp til stregen! Starten var hård, og jeg indrømmer gerne, at vi flere gange var ved at kaste håndklædet i ringen.

Udgangspunktet for vores proteinholdige kost var i første omgang proteingrød, men vi ændrede ret hurtigt kurs og begyndte at udvikle på et bar-koncept. Vi fik æggehvideprotein tilsendt og gik så ellers i gang med selv at lave de første prototyper af protein­baren hjemme i vores køkken.”

Alice slår armene ud og fortsætter: ”Det var virkelig svært at ramme den rette konsistens, når vi både ville skabe en bar, som er glutenfri, økologisk, uden e-numre og uden tilsat sukker. Vores mål var både at ramme et produkt, der smager godt, og som har den rette mæthedseffekt. En bar, vi gerne selv vil spise og give til vores børn. Og som samtidig er prismæssigt tilgængelig for alle. Men da vi begyndte at lede efter hjælp og mere inspiration i udlandet, gik det op for os, at vi faktisk var nogle af de eneste i verden, der ville producere proteinprodukter, hvor æggehvide er proteinkilden, og som minimum indeholder 20 % protein.”

”Vi synes faktisk, at vi har skabt et temmelig unikt produkt – og det lader heldigvis til, at forbrugerne giver os ret,” påpeger Alice og Christian i kor. ”Vi er virkelig stolte over at have skabt et produkt, der både kan spises af glutenallergikere og diabetikere.”

Company Karma: Doing good while doing business

”Alle virksomheder i THORNICO bygger på vores fælles karmafilosofi. En filosofi. Ikke en religion. Selvom karma-tænkning i nogen udstrækning godt kan lyde temmelig religiøst,” tilstår Henrik. Han fortsætter: ”Jeg, der ellers er meget faktuelt og nøgternt orienteret, må erkende, at jeg tydeligt ser effekten af det, der sker, når du skriver Company Karma ind i din virksomheds værdisæt. Og når du går forrest som leder. Her frigiver Company Karma en omfangsrig kreativitet og innovation til gavn for både virksomhed og støtteprojekter. Filosofien udløser begejstring.”

Company Karma handler om at skabe værdi ved at give. Værdi for virksomheden, for medarbejdere, for kunder og for omverdenen. Både som CSR-værktøj, som et differentieringsværktøj og som et ledelsesværktøj. Således har MÄT og SANOVO Technology Group også et karma-projekt tilknyttet virksomhederne:
”Selvom vi ikke kan redde hele verden, er det vores håb at kunne gøre en forskel. Netop derfor har vi i SANOVO Technology Group doneret et koge- og køleanlæg af æg til organisationen, Heart for Africa, i Swaziland. Et land med 200.000 forældreløse børn. Hvor den gennemsnitslig levealder er nede på 29 år som følge af den ekstremt høje udbredelse af AIDS,” påpeger Christian.

”Igennem Heart for Africa bidrager vi til, at børn i Swaziland får en bedre chance i livet. Med maskinen kan organisationen koge og køle 5.000 æg om dagen, som derefter distribueres ud til børnene. Til dem, der ofte søger tilflugt i landets kirker, når deres forældre dør. Vores mål med uddelingen af æg er sammen med teamet i Swaziland at se, om vi ikke kan komme sygdommen, Kwashiorkor til livs. Den sygdom, alle har set afbildet, når afrikanske børn med udspilede maver bliver vist på tv. En sygdom, som kommer af mangel på protein.”

Ét æg til et barn 

”MÄT’s engangment i Heart for Africa viser sig ved, at vi har doneret et større beløb til projektet. Penge, som muliggør, at vi kan give et æg til et barn i Swaziland for hver MÄT bar, der bliver købt,” fortæller Alice. ”Her arbejder vi i et spændingsfelt, hvor Do good møder branding, fordi vi naturligvis gør alt, hvad vi kan, for at differentiere os i markedet, imens vi giver. Før jeg mødte Christian, var jeg nok lidt naiv i min tilgang til god karma og dét at give tilbage. For faktum er bare, at der ikke er noget, der hedder goodwill, hvis der ikke er penge at give af på bundlinjen. Vil du skabe varig og positiv forandring i Verden, koster det penge. Karma uden Company bliver ret hurtigt et meget fluffy og uhåndgribeligt begreb. Det værdiskabende opstår, når du konstruktivt arbejder med og forener de to,” pointerer Alice.

Filosofien må ikke blive højpandet

I Henriks optik er det vigtigt, at Company Karma kan føles og forstås af alle i koncernen. Både af direktør og produktionsmedarbejder. Ellers virker det ikke. Netop derfor gør direktionen meget ud af at involvere alle i virksomhedernes Company Karma tiltag:
”Når vi arbejder med Company Karma filosofien som et ledelsesværktøj, er det overordnede mål at skabe mening, begejstring og engagement. At alle husker at løbe de ekstra meter for hinanden, fordi det gør godt. Og fordi gerningen kommer godt igen.

Jeg ser, at fremsynede virksomheder, der giver medarbejdere plads til selvrealisering, og som vil den dybere mening med deres tilstedeværelse, tjener mere. Jeg ser, at medarbejdere i langt højere grad prioriterer at være en del af en virksomhed, hvor deres arbejde giver mening. Mening skaber motivation. Motivation skaber produktion. Produktion skaber bundlinje. Og som motivationsskaber sender vi løbende medarbejdere fra SANOVO Technology Group ned til Heart for Africa i Swaziland, så de har mulighed for at være med i det, vi støtter. Helt tæt på. Så de kan se, hvilken forskel, vi gør sammen.”

Der bliver stille et øjeblik, så tager Christian ordet: ”Vi ser ikke os selv som frelsende i THORNICO og er udmærket klar over, at vi sagtens kunne gøre mere. Alligevel er det vigtigt for os at prioritere at gøre noget for andre. Og det er vigtigt for os som motivationsskabende faktor at anerkende, at vores medarbejdere rent faktisk er med til det. Netop derfor afholder vi eksempelvis én gang årligt en stor THORNICO-event for alle medarbejdere i koncernen, hvor vi kårer Årets Karma-medarbejder blandt vores 4.000 medarbejdere. Forinden er der afholdt interne mesterskaber lokalt i divisionerne, hvor vinderne kvalificerer sig til THORNICO Champions League. Vinderen bliver fundet, fordi dine kolleger har peget på dig. Fordi du er kulturbære og passioneret. Ikke kun i forhold til dit job, men også i forhold til det karma-projekt, du er en del af. En ankerkrog er imidlertid, at alle de projekter, vi laver, skal være forankret i den enkelte virksomheds kernekompetence for intern som ekstern relevans.”

Hvad kan den fremsynede leder?  

”Hvad er det, der gør, at du bliver i en virksomhed?” giver Henrik igen. ”Du kan måske godt gå ud og få en højere løn i en anden virksomhed. Så får du bare ikke den sjæl og DNA, THORNICO Gruppen aktivt involverer dig i. Selvom kommunikationen og ledelsen her i gruppen er baseret på en meget høj grad af åbenhed og selvledelse, ved vi godt, hvem chefen er. Det betyder ikke, at der ikke er en høj grad af lydhørhed i koncernen,” påpeger Henrik.

Christian supplerer: ”For os er det rigtig vigtigt at være i øjenhøjde med vores medarbejdere. De skal kunne mærke, føle og se, at vi konstant arbejder for at være en gennemsigtig og nærværende direktion. Og når vi taler om fremsynet ledelse, er kommunikation et ekstremt vigtig parameter. Især når vi fokuserer så meget på selvledelse, som vi gør. For at vores medarbejdere kan selvlede, kræver det, at de ved, inden for hvilke rammer, de kan operere. De rammer skal jeg blandt andet være 100 % skarp på at tegne. I min optik er god ledelse evnen til at kunne kommunikere modsætningen, visionen, filosofien, milestones OG at kunne eksekvere den!

Ledelse er ikke en disciplin, der står alene. Den gode leder har en høj grad af faglighed med sig i bagagen. Har selv haft hænderne i møget og udstået sine kampe. Han har selv prøvet at sælge, stået for økonomien eller været med til at udvikle et produkt. Fremsynet ledelse bygger på meget mere end profitoptimering,” slutter Christian.

Del på:
Virksomheder i Tietgenbyen

Mangler dit logo på listen? Skriv en besked til os og vi får det sat ind!

Har du spørgsmål?

Ønsker du at høre mere om køb af grund i TietgenByen, har du spørgsmål eller vil du blot høre mere er du velkommen til at kontakte os.

Har du spørgsmål?