2018 – året hvor Employee Advocacy indtager din virksomhed

Del på:

Employee Advocacy. Svært at udtale. Men nemt og nødvendigt at forstå, når man bevæger sig i fremtidens digitale kommunikationsunivers.

Hvorfor det også er top-relevant for dig, og hvilke faldgruber der findes i det nyeste, store buzzword, bliver du helt skarp på her.

Employee Advocacy handler om at bruge medarbejderne i din virksomhed som ambassadører. Om at inddrage dem som formidlere af virksomhedens brand. Når medarbejderne skriver, deler og kommunikerer digitalt om din virksomhed, øges rækkevidden af dit budskab, og I når ud til personer, I ellers ikke ville have ramt. ”I gennemsnit har en medarbejder ti gange flere følgere end sin arbejdsplads, siger Dino Kuckovic, der er social media content manager hos Falcon.

Mennesker lytter til mennesker

Digital kommunikationsrådgiver og forfatter til bogen ”Giv ordet til medarbejderne”, Rikke Damgaard, siger: ”Employee Advocacy er fremtiden i digital kommunikation. Virksomheder kan ikke ignorere, at de må engagere medarbejderne i virksomhedens kommunikation.” Argumentet er, at mennesker ikke lytter til virksomheder; vi lytter til hinanden. Dino Kuckovic understreger pointen ved at henvise til, at undersøgelser viser, at virksomheders brandede budskaber når 561 % længere ud, når de spredes af ikke-brandede kanaler. Alligevel har kun ca. halvdelen af større virksomheder en afdeling, der tager sig af Employee Advocacy. Måske er 2018 året, hvor du skal med?

”Nogle virksomheder bruger bloggere og influencers i strategien om, at mennesker-lytter-til-mennesker. Men der sker noget med troværdigheden, når vi betaler for, at andre skal endorse brandet: Brugerne kan sagtens gennemskue, at bloggeren lovpriser virksomhedens produkt, fordi han har fået det forærende. Det betyder, at brugeren får en vis distance til budskabet. Employee Advocacy er en mere nærværende, autentisk og troværdig måde at sprede budskabet.”

Rikke Damgaard, kommunikationsrådgiver

Hvad bruger vi Emloyee Advocacy til?

Et af de væsentlige punkter til at få Employee Advocacy til at lykkes er, at virksomheden beslutter, hvad det skal bruges til. For der er mange formål med det – og Rikke Damgaard forklarer, at hver virksomhed må finde sin egen måde at gøre det på. Employee Advocacy kan selvfølgelig sælge produkter, men kan også bruges i employer branding for at tiltrække nye kvalificerede medarbejdere. Når medarbejdere deler stillingsopslag på egne profiler, kan det være lettere for virksomheden at komme i kontakt med de rette, kvalificerede kompetencer.

Hvad nu, hvis de skriver noget grimt om os?

Employee Advocacy betyder uundgåeligt, at virksomheden afgiver sin kontrol over kommunikationen. Og med tabet af kontrol følger også en bekymring, som de fleste virksomhedsledere har, nemlig hvad man gør, hvis medarbejderne skriver noget, de ikke skal?

Rikke Damgaard understreger bestemt, at det ikke er en reel risiko: ”Det sker ikke. Medarbejderne ønsker ikke at skade virksomheden. Det er nærmest den omvendte problemstilling: At medarbejderne er tilbageholdene med at kommunikere, fordi de er nervøse for at skrive noget forkert”.

Hvad med troværdigheden?

Vi vil have indhold på vores sociale medier, der skaber værdi. Det giver en meget kort taletid til virksomhederne. I dag sorterer vi alt fra, der ikke skaber værdi for os.

Nogle virksomheder bruger bloggere og influencers i strategien om, at mennesker-lytter-til-mennesker. Men der sker noget med troværdigheden, når vi betaler for, at andre skal endorse brandet: Brugerne kan sagtens gennemskue, at bloggeren lovpriser virksomhedens produkt, fordi han har fået det forærende. Det betyder, at brugeren får en vis distance til budskabet. Employee Advocacy er en mere nærværende, autentisk og troværdig måde at sprede budskabet.

Privatliv og arbejde smelter sammen

Employee Advocacy fordrer, at privatliv og arbejdsliv smelter sammen på de sociale medier. Og det kan være en udfordring for nogle medarbejdere, iflg. Rikke Damgaard er det mest medarbejdere i alderen 40+: ”De unge skelner ikke på samme måde mellem arbejdstid og fritid – det hele er bare en del af ’mig og min identitet’ for dem. Virksomhedslederne skal respektere, hvis medarbejderne har det svært med denne sammensmeltning. Man kan ikke tvinge dem til Employee Advocacy – så forsvinder troværdigheden”, forklarer hun.

Er det svært?

Employee Advocacy lykkes kun, hvis du som virksomhedsleder sætter kommunikationen fri. For mange er det en svær beslutning. Men hvis du ikke forholder dig til, at medarbejderne kan sige, hvad de vil på deres egne sociale profiler, har du slet ingen mulighed for at påvirke kommunikationen, siger Rikke Damgaard og fortsætter: ”Virksomhedslederne er nødt til bare at acceptere, at vi er i en kommunikationsverden uden kontrol”. Og fordelene er klare: ”Virksomheder med villige og engagerede medarbejdere overgår dém uden med 202 %”, understreger Dino Kuckovic.

Det bedste råd

”Ledelsen skal sige, at det er ok. Og de skal sige det højt”, fortæller Rikke Damgaard: ”De skal forklare virksomhedens WHY. For medarbejderne kan kun formidle den gode historie om virksomheden med egne ord, hvis de kender den”.

Det er kommunikationsafdelingens nye opgave at hjælpe medarbejderne på vej; for det er ikke alle, der kan lide at skrive. Kommunikationafdelingen kan coache og levere indhold, som medarbejderne kan dele. Rikke Damgaard siger: ”Den bedste løsning er, når medarbejderne er med på indholdet; når det bliver personligt”. Og præcis dén pointe bakker Dino Kuckovic op: ”Når medarbejderne deler, bliver dit brand personligt”.

”Et af de store principper i vores sociale medie- og fællesskabstræning er, at vi vil have medarbejderne til at dele 80 % om emner, der er informative, hjælpsomme og relevante for vores kunder eller er personligt interessante for vores medarbejdere, ting der afspejler deres egne interesser. Kun 20% af det indhold, de deler, bør faktisk være om Dell.”

Amy Heiss, chef for Dells medarbejderes Employee Advocacy

Case: Dell

Dell gør det. De har oprettet et uddannelses-, support- og faciliteringsprogram for at sikre en effektiv social medie advocacy. Dell’s Social Media University omfatter mere end 16.000 medarbejdere. Målet er at gøre alle medarbejdere aktive inden for Employee Advocacy.

Deres succes skyldes en topleder, der støtter deres program, og at man opmuntrer medarbejderne til at dele deres eget indhold ud over det, som Dell-teamet foreslår.

Amy Heiss, chef for Dells medarbejderes Employee Advocacy siger: ”Et af de store principper i vores sociale medie- og fællesskabstræning er, at vi vil have medarbejderne til at dele 80 % om emner, der er informative, hjælpsomme og relevante for vores kunder eller er personligt interessante for vores medarbejdere, ting der afspejler deres egne interesser. Kun 20% af det indhold, de deler, bør faktisk være om Dell.”

Ansvarshavende udgiver: Tietgenbyen
Redaktion: Forsstrøm

Kilde: Falcon

 

Del på:
Virksomheder i Tietgenbyen

Mangler dit logo på listen? Skriv en besked til os og vi får det sat ind!

Har du spørgsmål?

Ønsker du at høre mere om køb af grund i TietgenByen, har du spørgsmål eller vil du blot høre mere er du velkommen til at kontakte os.

Har du spørgsmål?