’Come Together’

og få gang i væksten

Liverpool har knoklet sig ud af et image som Englands baggård med arbejdsløshed og industrielt forfald til en position som kulturelt flagskib, og det har medført en eksplosiv vækst i både erhverv, detailhandel og turisme. Læs her hvordan.
 

I resten af England ser de med lige dele beundring og misundelse mod Liverpool, og den udvikling byen har været igennem siden årtusindskiftet. I slutningen af 90’erne var The Beatles’ stolte hjemstavn ved at gå til i virksomhedslukninger, arbejdsløshed og selvmedlidenhed. I dag stråler den. Indbyggerne har rettet ryggen, og detailhandel og virksomheder – både industrielle og kreative – stortrives og vokser. Og der kommer flere og flere til. Det samme gælder turister, der også valfarter til Liverpool. Forklaringen: Et fælles projekt med udgangspunkt i byens stolte fortid og en skarp deadline har revitaliseret både by og borgere.
Der var mange, der rystede på hovedet, da bystyret i Liverpool i 1999 annoncerede, at man ville gå efter udnævnelse til Europæisk Kulturhovedstad. Mange af de kritiske røster forstummede, da byen blev nomineret i 2003. Og da Liverpool 5 år senere blev udnævnt til Europæisk Kulturhovedstad 2008 var skepsis og forfald for længst blevet afløst af optimisme og vækst.
Byen, der i fordums storhed, havde fostret verdens måske mest legendariske rockband og et af verdens mest feterede fodboldhold, havde fundet tilbage til rødderne og revitaliseret sig selv. Siden da har hverken byens borgere, erhvervsliv, detailhandel eller turisterhverv set sig tilbage.
 

Et historisk lavpunkt

”Liverpool har oplevet store op- og nedture gennem tiderne,” fortæller Claire McColgan, kulturdirektør i Liverpool og én af ildsjælene bag byens kåring til Europæisk Kulturhovedstad.
”I slutningen af 1990’erne var vi ved et historisk lavpunkt. Byen var som en butik med ophørsudsalg. Værfterne og andre virksomheder lukkede på stribe, arbejdsløsheden var høj, byens centrum var i forfald, og Liverpools image blandt vores egne indbyggere og i resten af England var katastrofalt dårligt.”
Hvis den negative udvikling og stemning skulle vendes, var der behov for et ambitiøst projekt, som både byen, borgerne og erhvervslivet kunne stå sammen om.
 

En klar fællesnævner

Og hvis der er noget, Liverpool for alvor er kendt for, er det kultur – i hvert fald i den definition, der også inkluderer musik og sport. The Beatles vil for altid være børn af den gamle industri- og havneby, og Liverpool spiller stadig på Anfield Road. Og så skal det retfærdigvis nævnes, at også finkulturen trives i Liverpool, der blandt andet huset en række internationalt anerkendte museer. Således blev kultur den fællesnævner, der blev udset til at genrejse den engang så stolte by.
James Gill var indtil 2010 direktør for Liverpool Vision, byens økonomiske udviklingsorganisation, der spillede en central rolle i industribyens transformation fra industriel kirkegård til kulturel højborg.
 

En fælles erkendelse

”Der var en fælles erkendelse af, at hvis vi skulle lykkes med det ambitiøse projekt at genrejse Liverpool, så skulle det ske i samarbejde mellem både offentlige og private, organisationer, virksomheder og myndigheder. Og det ville kræve både investeringer og hårdt arbejde fra alle parter,” siger James Gill.
En af udfordringerne var netop at engagere den private sektor – både virksomheder, detailhandel og turisterhvervene – i projektet. Her var Liverpool Vision og James Gill på mange måder omdrejningspunktet for samarbejdet. Arbejdet foregik på alle niveauer og på tværs af brancher og sektorer. Et team af udviklere, entreprenører og investorer fik sat gang i en række enorme anlægsprojekter, f.eks. opførelsen af en ny arena og kongrescenter, udvikling af hele havnefronten, hvor intet hidtil havde erstattet de værfter og andre virksomheder, der for længst var lukket og forladt, og af byens centrum med butikscentre og saneringer.


Setting.defaulttrue
Setting.templateDesigns/2015-tietgenbyen/paragraph/full-width-section.cshtml
ParapgraphContainerSort1
ParagraphContainerSort1
ParagraphContainerCount3
ParagraphContainerIsFirstTrue
ParagraphContainerIsLastFalse
TemplateImageColumns0
ParagraphText
ParagraphImageHAlignleft
ParagraphImageVAligntop
ParagraphHeaderEt historisk lavpunkt
ParagraphID185
ParagraphPageID21
ParagraphGlobalID0
ParagraphContainerarticles
ParagraphImageClean
ParagraphImageLinkClean
ParagraphImageLinkAlt
ParagraphImageLinkTarget
ParagraphImageText
Item.ParagraphNameEt historisk lavpunkt
Item.SystemNameFullscreenSlide
Item.Id.SystemNameId
Item.Id.NameId
Item.Id.TypeText
Item.Id.IsRequiredFalse
Item.Id118
Item.Id.Value118
Item.Field.FirstFalse
Item.Field.LastTrue
Item.Sort.SystemNameSort
Item.Sort.NameSort
Item.Sort.TypeText
Item.Sort.IsRequiredFalse
Item.Sort2
Item.Sort.Value2
Item.ItemInstanceType.SystemNameItemInstanceType
Item.ItemInstanceType.NameItemInstanceType
Item.ItemInstanceType.TypeText
Item.ItemInstanceType.IsRequiredFalse
Item.ItemInstanceType
Item.ItemInstanceType.Value
Item.Bue.SystemNameBue
Item.Bue.NameBue
Item.Bue.TypeCheckbox
Item.Bue.IsRequiredFalse
Item.BueFalse
Item.Bue.ValueFalse
Item.KunBillede.SystemNameKunBillede
Item.KunBillede.Namekun billede
Item.KunBillede.TypeCheckbox
Item.KunBillede.IsRequiredFalse
Item.KunBilledeFalse
Item.KunBillede.ValueFalse
Item.Format.SystemNameFormat
Item.Format.NameStort tekst
Item.Format.TypeDropdown list
Item.Format.IsRequiredFalse
Item.Format
Item.Format.Value
Item.Baggrundsfarve.SystemNameBaggrundsfarve
Item.Baggrundsfarve.NameBaggrundsfarve
Item.Baggrundsfarve.TypeRadio button list
Item.Baggrundsfarve.IsRequiredFalse
Item.Baggrundsfarvewhite
Item.Baggrundsfarve.Valuewhite
Item.Overskrift.SystemNameOverskrift
Item.Overskrift.NameOverskrift
Item.Overskrift.TypeText
Item.Overskrift.IsRequiredFalse
Item.Overskrift
Item.Overskrift.Value
Item.Br_dtekst.SystemNameBr_dtekst
Item.Br_dtekst.NameBrødtekst
Item.Br_dtekst.TypeRich text
Item.Br_dtekst.IsRequiredFalse
Item.Br_dtekst<p>Liverpool har knoklet sig ud af et image som Englands bagg&aring;rd med arbejdsl&oslash;shed og industrielt forfald til en position som kulturelt flagskib, og det har medf&oslash;rt en eksplosiv v&aelig;kst i b&aring;de erhverv, detailhandel og turisme. L&aelig;s her hvordan.<br /> &nbsp;</p> <p>I resten af England ser de med lige dele beundring og misundelse mod Liverpool, og den udvikling byen har v&aelig;ret igennem siden &aring;rtusindskiftet. I slutningen af 90&rsquo;erne var The Beatles&rsquo; stolte hjemstavn ved at g&aring; til i virksomhedslukninger, arbejdsl&oslash;shed og selvmedlidenhed. I dag str&aring;ler den. Indbyggerne har rettet ryggen, og detailhandel og virksomheder &ndash; b&aring;de industrielle og kreative &ndash; stortrives og vokser. Og der kommer flere og flere til. Det samme g&aelig;lder turister, der ogs&aring; valfarter til Liverpool. Forklaringen: Et f&aelig;lles projekt med udgangspunkt i byens stolte fortid og en skarp deadline har revitaliseret b&aring;de by og borgere. <br /> Der var mange, der rystede p&aring; hovedet, da bystyret i Liverpool i 1999 annoncerede, at man ville g&aring; efter udn&aelig;vnelse til Europ&aelig;isk Kulturhovedstad. Mange af de kritiske r&oslash;ster forstummede, da byen blev nomineret i 2003. Og da Liverpool 5 &aring;r senere blev udn&aelig;vnt til Europ&aelig;isk Kulturhovedstad 2008 var skepsis og forfald for l&aelig;ngst blevet afl&oslash;st af optimisme og v&aelig;kst.<br /> Byen, der i fordums storhed, havde fostret verdens m&aring;ske mest legendariske rockband og et af verdens mest feterede fodboldhold, havde fundet tilbage til r&oslash;dderne og revitaliseret sig selv. Siden da har hverken byens borgere, erhvervsliv, detailhandel eller turisterhverv set sig tilbage.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">Et historisk lavpunkt</h2> <p>&rdquo;Liverpool har oplevet store op- og nedture gennem tiderne,&rdquo; fort&aelig;ller Claire McColgan, kulturdirekt&oslash;r i Liverpool og &eacute;n af ildsj&aelig;lene bag byens k&aring;ring til Europ&aelig;isk Kulturhovedstad. <br /> &rdquo;I slutningen af 1990&rsquo;erne var vi ved et historisk lavpunkt. Byen var som en butik med oph&oslash;rsudsalg. V&aelig;rfterne og andre virksomheder lukkede p&aring; stribe, arbejdsl&oslash;sheden var h&oslash;j, byens centrum var i forfald, og Liverpools image blandt vores egne indbyggere og i resten af England var katastrofalt d&aring;rligt.&rdquo;<br /> Hvis den negative udvikling og stemning skulle vendes, var der behov for et ambiti&oslash;st projekt, som b&aring;de byen, borgerne og erhvervslivet kunne st&aring; sammen om.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">En klar f&aelig;llesn&aelig;vner</h2> <p>Og hvis der er noget, Liverpool for alvor er kendt for, er det kultur &ndash; i hvert fald i den definition, der ogs&aring; inkluderer musik og sport. The Beatles vil for altid v&aelig;re b&oslash;rn af den gamle industri- og havneby, og Liverpool spiller stadig p&aring; Anfield Road. Og s&aring; skal det retf&aelig;rdigvis n&aelig;vnes, at ogs&aring; finkulturen trives i Liverpool, der blandt andet huset en r&aelig;kke internationalt anerkendte museer. S&aring;ledes blev kultur den f&aelig;llesn&aelig;vner, der blev udset til at genrejse den engang s&aring; stolte by.<br /> James Gill var indtil 2010 direkt&oslash;r for Liverpool Vision, byens &oslash;konomiske udviklingsorganisation, der spillede en central rolle i industribyens transformation fra industriel kirkeg&aring;rd til kulturel h&oslash;jborg.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">En f&aelig;lles erkendelse</h2> <p>&rdquo;Der var en f&aelig;lles erkendelse af, at hvis vi skulle lykkes med det ambiti&oslash;se projekt at genrejse Liverpool, s&aring; skulle det ske i samarbejde mellem b&aring;de offentlige og private, organisationer, virksomheder og myndigheder. Og det ville kr&aelig;ve b&aring;de investeringer og h&aring;rdt arbejde fra alle parter,&rdquo; siger James Gill.<br /> En af udfordringerne var netop at engagere den private sektor &ndash; b&aring;de virksomheder, detailhandel og turisterhvervene &ndash; i projektet. Her var Liverpool Vision og James Gill p&aring; mange m&aring;der omdrejningspunktet for samarbejdet. Arbejdet foregik p&aring; alle niveauer og p&aring; tv&aelig;rs af brancher og sektorer. Et team af udviklere, entrepren&oslash;rer og investorer fik sat gang i en r&aelig;kke enorme anl&aelig;gsprojekter, f.eks. opf&oslash;relsen af en ny arena og kongrescenter, udvikling af hele havnefronten, hvor intet hidtil havde erstattet de v&aelig;rfter og andre virksomheder, der for l&aelig;ngst var lukket og forladt, og af byens centrum med butikscentre og saneringer.</p> <p><br /> <span class="text2"> </span></p>
Item.Br_dtekst.Value<p>Liverpool har knoklet sig ud af et image som Englands bagg&aring;rd med arbejdsl&oslash;shed og industrielt forfald til en position som kulturelt flagskib, og det har medf&oslash;rt en eksplosiv v&aelig;kst i b&aring;de erhverv, detailhandel og turisme. L&aelig;s her hvordan.<br /> &nbsp;</p> <p>I resten af England ser de med lige dele beundring og misundelse mod Liverpool, og den udvikling byen har v&aelig;ret igennem siden &aring;rtusindskiftet. I slutningen af 90&rsquo;erne var The Beatles&rsquo; stolte hjemstavn ved at g&aring; til i virksomhedslukninger, arbejdsl&oslash;shed og selvmedlidenhed. I dag str&aring;ler den. Indbyggerne har rettet ryggen, og detailhandel og virksomheder &ndash; b&aring;de industrielle og kreative &ndash; stortrives og vokser. Og der kommer flere og flere til. Det samme g&aelig;lder turister, der ogs&aring; valfarter til Liverpool. Forklaringen: Et f&aelig;lles projekt med udgangspunkt i byens stolte fortid og en skarp deadline har revitaliseret b&aring;de by og borgere. <br /> Der var mange, der rystede p&aring; hovedet, da bystyret i Liverpool i 1999 annoncerede, at man ville g&aring; efter udn&aelig;vnelse til Europ&aelig;isk Kulturhovedstad. Mange af de kritiske r&oslash;ster forstummede, da byen blev nomineret i 2003. Og da Liverpool 5 &aring;r senere blev udn&aelig;vnt til Europ&aelig;isk Kulturhovedstad 2008 var skepsis og forfald for l&aelig;ngst blevet afl&oslash;st af optimisme og v&aelig;kst.<br /> Byen, der i fordums storhed, havde fostret verdens m&aring;ske mest legendariske rockband og et af verdens mest feterede fodboldhold, havde fundet tilbage til r&oslash;dderne og revitaliseret sig selv. Siden da har hverken byens borgere, erhvervsliv, detailhandel eller turisterhverv set sig tilbage.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">Et historisk lavpunkt</h2> <p>&rdquo;Liverpool har oplevet store op- og nedture gennem tiderne,&rdquo; fort&aelig;ller Claire McColgan, kulturdirekt&oslash;r i Liverpool og &eacute;n af ildsj&aelig;lene bag byens k&aring;ring til Europ&aelig;isk Kulturhovedstad. <br /> &rdquo;I slutningen af 1990&rsquo;erne var vi ved et historisk lavpunkt. Byen var som en butik med oph&oslash;rsudsalg. V&aelig;rfterne og andre virksomheder lukkede p&aring; stribe, arbejdsl&oslash;sheden var h&oslash;j, byens centrum var i forfald, og Liverpools image blandt vores egne indbyggere og i resten af England var katastrofalt d&aring;rligt.&rdquo;<br /> Hvis den negative udvikling og stemning skulle vendes, var der behov for et ambiti&oslash;st projekt, som b&aring;de byen, borgerne og erhvervslivet kunne st&aring; sammen om.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">En klar f&aelig;llesn&aelig;vner</h2> <p>Og hvis der er noget, Liverpool for alvor er kendt for, er det kultur &ndash; i hvert fald i den definition, der ogs&aring; inkluderer musik og sport. The Beatles vil for altid v&aelig;re b&oslash;rn af den gamle industri- og havneby, og Liverpool spiller stadig p&aring; Anfield Road. Og s&aring; skal det retf&aelig;rdigvis n&aelig;vnes, at ogs&aring; finkulturen trives i Liverpool, der blandt andet huset en r&aelig;kke internationalt anerkendte museer. S&aring;ledes blev kultur den f&aelig;llesn&aelig;vner, der blev udset til at genrejse den engang s&aring; stolte by.<br /> James Gill var indtil 2010 direkt&oslash;r for Liverpool Vision, byens &oslash;konomiske udviklingsorganisation, der spillede en central rolle i industribyens transformation fra industriel kirkeg&aring;rd til kulturel h&oslash;jborg.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">En f&aelig;lles erkendelse</h2> <p>&rdquo;Der var en f&aelig;lles erkendelse af, at hvis vi skulle lykkes med det ambiti&oslash;se projekt at genrejse Liverpool, s&aring; skulle det ske i samarbejde mellem b&aring;de offentlige og private, organisationer, virksomheder og myndigheder. Og det ville kr&aelig;ve b&aring;de investeringer og h&aring;rdt arbejde fra alle parter,&rdquo; siger James Gill.<br /> En af udfordringerne var netop at engagere den private sektor &ndash; b&aring;de virksomheder, detailhandel og turisterhvervene &ndash; i projektet. Her var Liverpool Vision og James Gill p&aring; mange m&aring;der omdrejningspunktet for samarbejdet. Arbejdet foregik p&aring; alle niveauer og p&aring; tv&aelig;rs af brancher og sektorer. Et team af udviklere, entrepren&oslash;rer og investorer fik sat gang i en r&aelig;kke enorme anl&aelig;gsprojekter, f.eks. opf&oslash;relsen af en ny arena og kongrescenter, udvikling af hele havnefronten, hvor intet hidtil havde erstattet de v&aelig;rfter og andre virksomheder, der for l&aelig;ngst var lukket og forladt, og af byens centrum med butikscentre og saneringer.</p> <p><br /> <span class="text2"> </span></p>
Item.Billedfil.SystemNameBilledfil
Item.Billedfil.NameBilledfil
Item.Billedfil.TypeFile
Item.Billedfil.IsRequiredFalse
Item.Billedfil
Item.Billedfil.Value
Item.Placering.SystemNamePlacering
Item.Placering.NamePlacering
Item.Placering.TypeRadio button list
Item.Placering.IsRequiredFalse
Item.Placering5
Item.Placering.Value5
Item.Billede.SystemNameBillede
Item.Billede.NameBillede
Item.Billede.TypeFile
Item.Billede.IsRequiredFalse
Item.Billede
Item.Billede.Value
Item.ParagraphHeader.SystemNameParagraphHeader
Item.ParagraphHeader.NameParagraphHeader
Item.ParagraphHeader.TypeText
Item.ParagraphHeader.IsRequiredFalse
Item.ParagraphHeaderEt historisk lavpunkt
Item.ParagraphHeader.ValueEt historisk lavpunkt
Global.PageId21
Global.ParagraphId185
Global.PagingPosition1
ParagraphImage
ParagraphModule
Template:DesignBaseUrl/Files/Templates/Designs/2015-tietgenbyen/
Loops
Item.Groups
Item.Fields
Item.Id.Options
Item.Sort.Options
Item.ItemInstanceType.Options
Item.Bue.Options
Item.KunBillede.Options
Item.Format.Options
Item.Baggrundsfarve.Options
Item.Overskrift.Options
Item.Br_dtekst.Options
Item.Billedfil.Options
Item.Placering.Options
Item.Billede.Options
Item.ParagraphHeader.Options

 

 

 

 

"Mange sagde, at Liverpool blev udnævnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest"

 

 

 

Setting.defaulttrue
Setting.templateDesigns/2015-tietgenbyen/paragraph/full-width-section.cshtml
ParapgraphContainerSort2
ParagraphContainerSort2
ParagraphContainerCount3
ParagraphContainerIsFirstFalse
ParagraphContainerIsLastFalse
TemplateImageColumns0
ParagraphText
ParagraphImageHAlignleft
ParagraphImageVAligntop
ParagraphHeaderCitat: Mange sagde, at Liverpool blev udnævnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest
ParagraphID186
ParagraphPageID21
ParagraphGlobalID0
ParagraphContainerarticles
ParagraphImageClean
ParagraphImageLinkClean
ParagraphImageLinkAlt
ParagraphImageLinkTarget
ParagraphImageText
Item.ParagraphNameCitat: Mange sagde, at Liverpool blev udnævnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest
Item.SystemNameFullscreenSlide
Item.Id.SystemNameId
Item.Id.NameId
Item.Id.TypeText
Item.Id.IsRequiredFalse
Item.Id119
Item.Id.Value119
Item.Field.FirstFalse
Item.Field.LastTrue
Item.Sort.SystemNameSort
Item.Sort.NameSort
Item.Sort.TypeText
Item.Sort.IsRequiredFalse
Item.Sort3
Item.Sort.Value3
Item.ItemInstanceType.SystemNameItemInstanceType
Item.ItemInstanceType.NameItemInstanceType
Item.ItemInstanceType.TypeText
Item.ItemInstanceType.IsRequiredFalse
Item.ItemInstanceType
Item.ItemInstanceType.Value
Item.Bue.SystemNameBue
Item.Bue.NameBue
Item.Bue.TypeCheckbox
Item.Bue.IsRequiredFalse
Item.BueTrue
Item.Bue.ValueTrue
Item.KunBillede.SystemNameKunBillede
Item.KunBillede.Namekun billede
Item.KunBillede.TypeCheckbox
Item.KunBillede.IsRequiredFalse
Item.KunBilledeFalse
Item.KunBillede.ValueFalse
Item.Format.SystemNameFormat
Item.Format.NameStort tekst
Item.Format.TypeDropdown list
Item.Format.IsRequiredFalse
Item.Format
Item.Format.Value
Item.Baggrundsfarve.SystemNameBaggrundsfarve
Item.Baggrundsfarve.NameBaggrundsfarve
Item.Baggrundsfarve.TypeRadio button list
Item.Baggrundsfarve.IsRequiredFalse
Item.Baggrundsfarveblack
Item.Baggrundsfarve.Valueblack
Item.Overskrift.SystemNameOverskrift
Item.Overskrift.NameOverskrift
Item.Overskrift.TypeText
Item.Overskrift.IsRequiredFalse
Item.Overskrift
Item.Overskrift.Value
Item.Br_dtekst.SystemNameBr_dtekst
Item.Br_dtekst.NameBrødtekst
Item.Br_dtekst.TypeRich text
Item.Br_dtekst.IsRequiredFalse
Item.Br_dtekst<p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <h2 class="h2"><i>&quot;Mange sagde, at Liverpool blev udn&aelig;vnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest&quot;</i></h2> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
Item.Br_dtekst.Value<p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <h2 class="h2"><i>&quot;Mange sagde, at Liverpool blev udn&aelig;vnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest&quot;</i></h2> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>
Item.Billedfil.SystemNameBilledfil
Item.Billedfil.NameBilledfil
Item.Billedfil.TypeFile
Item.Billedfil.IsRequiredFalse
Item.Billedfil/Files/Images/artikler/fremsyn3/come-together/artikel-cometogether-1.jpg
Item.Billedfil.Value/Files/Images/artikler/fremsyn3/come-together/artikel-cometogether-1.jpg
Item.Placering.SystemNamePlacering
Item.Placering.NamePlacering
Item.Placering.TypeRadio button list
Item.Placering.IsRequiredFalse
Item.Placering5
Item.Placering.Value5
Item.FarveFoer.SystemNameFarveFoer
Item.FarveFoer.NameFarve før
Item.FarveFoer.TypeRadio button list
Item.FarveFoer.IsRequiredFalse
Item.FarveFoerwhite
Item.FarveFoer.Valuewhite
Item.FarveEfter.SystemNameFarveEfter
Item.FarveEfter.NameFarve efter
Item.FarveEfter.TypeRadio button list
Item.FarveEfter.IsRequiredFalse
Item.FarveEfterwhite
Item.FarveEfter.Valuewhite
Item.Billede.SystemNameBillede
Item.Billede.NameBillede
Item.Billede.TypeFile
Item.Billede.IsRequiredFalse
Item.Billede
Item.Billede.Value
Item.ParagraphHeader.SystemNameParagraphHeader
Item.ParagraphHeader.NameParagraphHeader
Item.ParagraphHeader.TypeText
Item.ParagraphHeader.IsRequiredFalse
Item.ParagraphHeaderCitat: Mange sagde, at Liverpool blev udnævnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest
Item.ParagraphHeader.ValueCitat: Mange sagde, at Liverpool blev udnævnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest
Global.PageId21
Global.ParagraphId186
Global.PagingPosition1
ParagraphImage
ParagraphModule
Template:DesignBaseUrl/Files/Templates/Designs/2015-tietgenbyen/
Loops
Item.Groups
Item.Fields
Item.Id.Options
Item.Sort.Options
Item.ItemInstanceType.Options
Item.Bue.Options
Item.KunBillede.Options
Item.Format.Options
Item.Baggrundsfarve.Options
Item.Overskrift.Options
Item.Br_dtekst.Options
Item.Billedfil.Options
Item.Placering.Options
Item.FarveFoer.Options
Item.FarveEfter.Options
Item.Billede.Options
Item.ParagraphHeader.Options

De rette betingelser

James Gill erkender, at betingelserne for den voldsomme udvikling var tæt på at være optimale omkring årtusindskiftet.
”Liverpool Vision var ét af de såkaldte Regeneration Agencies, som var oprettet flere steder i England for netop at puste nyt liv i byer og områder i forfald. Der var mange offentlige udviklingsmidler til rådighed i den periode, og vores opgave var at bringe de midler og private developere sammen for at skabe de fysiske rammer omkring fornyet udvikling og vækst,” forklarer han.
 

Fællesskab og kampånd

Samtidig havde Liverpool ryggen mod muren, og når mennesker har det, har de en tendens til at finde sammen og kæmpe. Ikke mindst i Liverpool, vurderer Claire McColgan:
”Situationen og satsningen gav os en mulighed for at samle byen, og der er en særlig kampånd i Liverpool. Den blev vækket. Mange sagde, at Liverpool blev udnævnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest.”
 

James Gill supplerer:

”Nomineringen og udnævnelsen til Europæisk Kulturhovedstad gav hele byen et fælles fokus med en fælles, skarp deadline. Det kunne for så vidt have været et hvilket som helst projekt og event, men bare det, at der er et, hjælper folk med at fokusere og med at tiltrække og realisere investeringer.”
 

Kulturen blev en motor for erhverv og vækst

Kultur var måske nok fællesnævneren for den forvandling, Liverpool undergik i årene fra 1999 og frem til udnævnelsen som Europæisk Kulturhovedstad i 2008. Og de tusindvis af kulturelle arrangementer, der markerede udnævnelsen i løbet af 2008, gjorde forvandlingen synlig og tydelig for indbyggerne og tiltrak tusindvis af turister. Men de enorme anlægsarbejder, det fælles hårde arbejde og byens fysiske forvandling i årene op til udnævnelsen udgør det livgivende kølvand, der har pisket en langtidsholdbar positiv udvikling i gang.
Da dønningerne efter festlighederne i 2008 havde lagt sig, gennemførte University of Liverpool og Liverpool John Moores University et femårigt research- og evalueringsprogram af den effekt, udnævnelsen havde haft på Liverpool. Der var ganske vist masser af synlige beviser på effekten i form af den revitaliserede havnefront og bymidte og de mange nye bygninger. Men universiteternes rapport dokumenterede andre afledte effekter af processen og udnævnelsen.
F.eks. at kultur nu var anerkendt som en drivkraft for økonomisk udvikling og social integration. At byens image både internt, nationalt og internationalt havde gennemgået en enorm udvikling. At byens generelle selvtillid var blevet styrket, og at der var etableret en lang række stærke og blivende partnerskaber.
Læg dertil, at udnævnelsen som Europæisk Kulturhovedstad genererede international medieomtale til en samlet værdi af 200 mio. pund, tiltrak 3,5 mio. nye besøgende (en stigning på 25 %) og 150 % flere besøgende på byens turistkontorer. For blot at nævne nogle få tal. 79 % af britterne opfattede derefter Liverpool som en by på vej fremad – den højeste procentsats blandt alle engelske byer.
Hele herligheden skønnes at have genereret en økonomisk værdi på ikke mindre end 800 mio. pund for Liverpool.
 

Hvad vi andre kan lære

Claire McColgan og James Gill har begge et bud på, hvad andre – også danske – byer, der står over for udfordringer i stil med Liverpools, kan lære af deres erfaringer:
”Tag byens inderste sjæl og hjerteblod og dyrk det. Mal billedet og fortæl historien. Det vil forstærke effekten mange gange af alle de gode initiativer, der opstår i det fælles arbejde,” siger Claire McColgan.
”Det handler om selvtillid og om at bygge videre på eksisterende styrker. Arbejd sammen og tro på, at det kan gøre en forskel. For det kan det. Den dag, vi blev udnævnt, blev alle i Liverpool lidt højere. Det gav hele byen selvtilliden tilbage, og vi har den stadig,” konkluderer James Gill.

 

Setting.defaulttrue
Setting.templateDesigns/2015-tietgenbyen/paragraph/full-width-section.cshtml
ParapgraphContainerSort3
ParagraphContainerSort3
ParagraphContainerCount3
ParagraphContainerIsFirstFalse
ParagraphContainerIsLastTrue
TemplateImageColumns0
ParagraphText
ParagraphImageHAlignleft
ParagraphImageVAligntop
ParagraphHeaderDe rette betingelser
ParagraphID187
ParagraphPageID21
ParagraphGlobalID0
ParagraphContainerarticles
ParagraphImageClean
ParagraphImageLinkClean
ParagraphImageLinkAlt
ParagraphImageLinkTarget
ParagraphImageText
Item.ParagraphNameDe rette betingelser
Item.SystemNameFullscreenSlide
Item.Id.SystemNameId
Item.Id.NameId
Item.Id.TypeText
Item.Id.IsRequiredFalse
Item.Id120
Item.Id.Value120
Item.Field.FirstFalse
Item.Field.LastTrue
Item.Sort.SystemNameSort
Item.Sort.NameSort
Item.Sort.TypeText
Item.Sort.IsRequiredFalse
Item.Sort4
Item.Sort.Value4
Item.ItemInstanceType.SystemNameItemInstanceType
Item.ItemInstanceType.NameItemInstanceType
Item.ItemInstanceType.TypeText
Item.ItemInstanceType.IsRequiredFalse
Item.ItemInstanceType
Item.ItemInstanceType.Value
Item.Bue.SystemNameBue
Item.Bue.NameBue
Item.Bue.TypeCheckbox
Item.Bue.IsRequiredFalse
Item.BueFalse
Item.Bue.ValueFalse
Item.KunBillede.SystemNameKunBillede
Item.KunBillede.Namekun billede
Item.KunBillede.TypeCheckbox
Item.KunBillede.IsRequiredFalse
Item.KunBilledeFalse
Item.KunBillede.ValueFalse
Item.Format.SystemNameFormat
Item.Format.NameStort tekst
Item.Format.TypeDropdown list
Item.Format.IsRequiredFalse
Item.Format
Item.Format.Value
Item.Baggrundsfarve.SystemNameBaggrundsfarve
Item.Baggrundsfarve.NameBaggrundsfarve
Item.Baggrundsfarve.TypeRadio button list
Item.Baggrundsfarve.IsRequiredFalse
Item.Baggrundsfarvewhite
Item.Baggrundsfarve.Valuewhite
Item.Overskrift.SystemNameOverskrift
Item.Overskrift.NameOverskrift
Item.Overskrift.TypeText
Item.Overskrift.IsRequiredFalse
Item.Overskrift
Item.Overskrift.Value
Item.Br_dtekst.SystemNameBr_dtekst
Item.Br_dtekst.NameBrødtekst
Item.Br_dtekst.TypeRich text
Item.Br_dtekst.IsRequiredFalse
Item.Br_dtekst<h2 class="h2">De rette betingelser</h2> <p>James Gill erkender, at betingelserne for den voldsomme udvikling var t&aelig;t p&aring; at v&aelig;re optimale omkring &aring;rtusindskiftet. <br /> &rdquo;Liverpool Vision var &eacute;t af de s&aring;kaldte Regeneration Agencies, som var oprettet flere steder i England for netop at puste nyt liv i byer og omr&aring;der i forfald. Der var mange offentlige udviklingsmidler til r&aring;dighed i den periode, og vores opgave var at bringe de midler og private developere sammen for at skabe de fysiske rammer omkring fornyet udvikling og v&aelig;kst,&rdquo; forklarer han.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">F&aelig;llesskab og kamp&aring;nd</h2> <p>Samtidig havde Liverpool ryggen mod muren, og n&aring;r mennesker har det, har de en tendens til at finde sammen og k&aelig;mpe. Ikke mindst i Liverpool, vurderer Claire McColgan:<br /> &rdquo;Situationen og satsningen gav os en mulighed for at samle byen, og der er en s&aelig;rlig kamp&aring;nd i Liverpool. Den blev v&aelig;kket. Mange sagde, at Liverpool blev udn&aelig;vnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest.&rdquo;<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">James Gill supplerer:</h2> <p>&rdquo;Nomineringen og udn&aelig;vnelsen til Europ&aelig;isk Kulturhovedstad gav hele byen et f&aelig;lles fokus med en f&aelig;lles, skarp deadline. Det kunne for s&aring; vidt have v&aelig;ret et hvilket som helst projekt og event, men bare det, at der er et, hj&aelig;lper folk med at fokusere og med at tiltr&aelig;kke og realisere investeringer.&rdquo;<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">Kulturen blev en motor for erhverv og v&aelig;kst</h2> <p>Kultur var m&aring;ske nok f&aelig;llesn&aelig;vneren for den forvandling, Liverpool undergik i &aring;rene fra 1999 og frem til udn&aelig;vnelsen som Europ&aelig;isk Kulturhovedstad i 2008. Og de tusindvis af kulturelle arrangementer, der markerede udn&aelig;vnelsen i l&oslash;bet af 2008, gjorde forvandlingen synlig og tydelig for indbyggerne og tiltrak tusindvis af turister. Men de enorme anl&aelig;gsarbejder, det f&aelig;lles h&aring;rde arbejde og byens fysiske forvandling i &aring;rene op til udn&aelig;vnelsen udg&oslash;r det livgivende k&oslash;lvand, der har pisket en langtidsholdbar positiv udvikling i gang. <br /> Da d&oslash;nningerne efter festlighederne i 2008 havde lagt sig, gennemf&oslash;rte University of Liverpool og Liverpool John Moores University et fem&aring;rigt research- og evalueringsprogram af den effekt, udn&aelig;vnelsen havde haft p&aring; Liverpool. Der var ganske vist masser af synlige beviser p&aring; effekten i form af den revitaliserede havnefront og bymidte og de mange nye bygninger. Men universiteternes rapport dokumenterede andre afledte effekter af processen og udn&aelig;vnelsen.<br /> F.eks. at kultur nu var anerkendt som en drivkraft for &oslash;konomisk udvikling og social integration. At byens image b&aring;de internt, nationalt og internationalt havde gennemg&aring;et en enorm udvikling. At byens generelle selvtillid var blevet styrket, og at der var etableret en lang r&aelig;kke st&aelig;rke og blivende partnerskaber.<br /> L&aelig;g dertil, at udn&aelig;vnelsen som Europ&aelig;isk Kulturhovedstad genererede international medieomtale til en samlet v&aelig;rdi af 200 mio. pund, tiltrak 3,5 mio. nye bes&oslash;gende (en stigning p&aring; 25 %) og 150 % flere bes&oslash;gende p&aring; byens turistkontorer. For blot at n&aelig;vne nogle f&aring; tal. 79 % af britterne opfattede derefter Liverpool som en by p&aring; vej fremad &ndash; den h&oslash;jeste procentsats blandt alle engelske byer.<br /> Hele herligheden sk&oslash;nnes at have genereret en &oslash;konomisk v&aelig;rdi p&aring; ikke mindre end 800 mio. pund for Liverpool.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">Hvad vi andre kan l&aelig;re</h2> <p>Claire McColgan og James Gill har begge et bud p&aring;, hvad andre &ndash; ogs&aring; danske &ndash; byer, der st&aring;r over for udfordringer i stil med Liverpools, kan l&aelig;re af deres erfaringer:<br /> &rdquo;Tag byens inderste sj&aelig;l og hjerteblod og dyrk det. Mal billedet og fort&aelig;l historien. Det vil forst&aelig;rke effekten mange gange af alle de gode initiativer, der opst&aring;r i det f&aelig;lles arbejde,&rdquo; siger Claire McColgan.<br /> &rdquo;Det handler om selvtillid og om at bygge videre p&aring; eksisterende styrker. Arbejd sammen og tro p&aring;, at det kan g&oslash;re en forskel. For det kan det. Den dag, vi blev udn&aelig;vnt, blev alle i Liverpool lidt h&oslash;jere. Det gav hele byen selvtilliden tilbage, og vi har den stadig,&rdquo; konkluderer James Gill.</p> <p>&nbsp;</p>
Item.Br_dtekst.Value<h2 class="h2">De rette betingelser</h2> <p>James Gill erkender, at betingelserne for den voldsomme udvikling var t&aelig;t p&aring; at v&aelig;re optimale omkring &aring;rtusindskiftet. <br /> &rdquo;Liverpool Vision var &eacute;t af de s&aring;kaldte Regeneration Agencies, som var oprettet flere steder i England for netop at puste nyt liv i byer og omr&aring;der i forfald. Der var mange offentlige udviklingsmidler til r&aring;dighed i den periode, og vores opgave var at bringe de midler og private developere sammen for at skabe de fysiske rammer omkring fornyet udvikling og v&aelig;kst,&rdquo; forklarer han.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">F&aelig;llesskab og kamp&aring;nd</h2> <p>Samtidig havde Liverpool ryggen mod muren, og n&aring;r mennesker har det, har de en tendens til at finde sammen og k&aelig;mpe. Ikke mindst i Liverpool, vurderer Claire McColgan:<br /> &rdquo;Situationen og satsningen gav os en mulighed for at samle byen, og der er en s&aelig;rlig kamp&aring;nd i Liverpool. Den blev v&aelig;kket. Mange sagde, at Liverpool blev udn&aelig;vnt til kulturhovedstad, fordi vi havde mest brug for det. Jeg siger, vi ville det mest.&rdquo;<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">James Gill supplerer:</h2> <p>&rdquo;Nomineringen og udn&aelig;vnelsen til Europ&aelig;isk Kulturhovedstad gav hele byen et f&aelig;lles fokus med en f&aelig;lles, skarp deadline. Det kunne for s&aring; vidt have v&aelig;ret et hvilket som helst projekt og event, men bare det, at der er et, hj&aelig;lper folk med at fokusere og med at tiltr&aelig;kke og realisere investeringer.&rdquo;<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">Kulturen blev en motor for erhverv og v&aelig;kst</h2> <p>Kultur var m&aring;ske nok f&aelig;llesn&aelig;vneren for den forvandling, Liverpool undergik i &aring;rene fra 1999 og frem til udn&aelig;vnelsen som Europ&aelig;isk Kulturhovedstad i 2008. Og de tusindvis af kulturelle arrangementer, der markerede udn&aelig;vnelsen i l&oslash;bet af 2008, gjorde forvandlingen synlig og tydelig for indbyggerne og tiltrak tusindvis af turister. Men de enorme anl&aelig;gsarbejder, det f&aelig;lles h&aring;rde arbejde og byens fysiske forvandling i &aring;rene op til udn&aelig;vnelsen udg&oslash;r det livgivende k&oslash;lvand, der har pisket en langtidsholdbar positiv udvikling i gang. <br /> Da d&oslash;nningerne efter festlighederne i 2008 havde lagt sig, gennemf&oslash;rte University of Liverpool og Liverpool John Moores University et fem&aring;rigt research- og evalueringsprogram af den effekt, udn&aelig;vnelsen havde haft p&aring; Liverpool. Der var ganske vist masser af synlige beviser p&aring; effekten i form af den revitaliserede havnefront og bymidte og de mange nye bygninger. Men universiteternes rapport dokumenterede andre afledte effekter af processen og udn&aelig;vnelsen.<br /> F.eks. at kultur nu var anerkendt som en drivkraft for &oslash;konomisk udvikling og social integration. At byens image b&aring;de internt, nationalt og internationalt havde gennemg&aring;et en enorm udvikling. At byens generelle selvtillid var blevet styrket, og at der var etableret en lang r&aelig;kke st&aelig;rke og blivende partnerskaber.<br /> L&aelig;g dertil, at udn&aelig;vnelsen som Europ&aelig;isk Kulturhovedstad genererede international medieomtale til en samlet v&aelig;rdi af 200 mio. pund, tiltrak 3,5 mio. nye bes&oslash;gende (en stigning p&aring; 25 %) og 150 % flere bes&oslash;gende p&aring; byens turistkontorer. For blot at n&aelig;vne nogle f&aring; tal. 79 % af britterne opfattede derefter Liverpool som en by p&aring; vej fremad &ndash; den h&oslash;jeste procentsats blandt alle engelske byer.<br /> Hele herligheden sk&oslash;nnes at have genereret en &oslash;konomisk v&aelig;rdi p&aring; ikke mindre end 800 mio. pund for Liverpool.<br /> &nbsp;</p> <h2 class="h2">Hvad vi andre kan l&aelig;re</h2> <p>Claire McColgan og James Gill har begge et bud p&aring;, hvad andre &ndash; ogs&aring; danske &ndash; byer, der st&aring;r over for udfordringer i stil med Liverpools, kan l&aelig;re af deres erfaringer:<br /> &rdquo;Tag byens inderste sj&aelig;l og hjerteblod og dyrk det. Mal billedet og fort&aelig;l historien. Det vil forst&aelig;rke effekten mange gange af alle de gode initiativer, der opst&aring;r i det f&aelig;lles arbejde,&rdquo; siger Claire McColgan.<br /> &rdquo;Det handler om selvtillid og om at bygge videre p&aring; eksisterende styrker. Arbejd sammen og tro p&aring;, at det kan g&oslash;re en forskel. For det kan det. Den dag, vi blev udn&aelig;vnt, blev alle i Liverpool lidt h&oslash;jere. Det gav hele byen selvtilliden tilbage, og vi har den stadig,&rdquo; konkluderer James Gill.</p> <p>&nbsp;</p>
Item.Billedfil.SystemNameBilledfil
Item.Billedfil.NameBilledfil
Item.Billedfil.TypeFile
Item.Billedfil.IsRequiredFalse
Item.Billedfil
Item.Billedfil.Value
Item.Placering.SystemNamePlacering
Item.Placering.NamePlacering
Item.Placering.TypeRadio button list
Item.Placering.IsRequiredFalse
Item.Placering3
Item.Placering.Value3
Item.Billede.SystemNameBillede
Item.Billede.NameBillede
Item.Billede.TypeFile
Item.Billede.IsRequiredFalse
Item.Billede
Item.Billede.Value
Item.ParagraphHeader.SystemNameParagraphHeader
Item.ParagraphHeader.NameParagraphHeader
Item.ParagraphHeader.TypeText
Item.ParagraphHeader.IsRequiredFalse
Item.ParagraphHeaderDe rette betingelser
Item.ParagraphHeader.ValueDe rette betingelser
Global.PageId21
Global.ParagraphId187
Global.PagingPosition1
ParagraphImage
ParagraphModule
Template:DesignBaseUrl/Files/Templates/Designs/2015-tietgenbyen/
Loops
Item.Groups
Item.Fields
Item.Id.Options
Item.Sort.Options
Item.ItemInstanceType.Options
Item.Bue.Options
Item.KunBillede.Options
Item.Format.Options
Item.Baggrundsfarve.Options
Item.Overskrift.Options
Item.Br_dtekst.Options
Item.Billedfil.Options
Item.Placering.Options
Item.Billede.Options
Item.ParagraphHeader.Options

Stine Bosse om forholdet mellem mand og kvinde

Stine Bosse om forholdet mellem mand og kvinde

Interview med Niels Duedahl, CEO SE

Interview med Niels Duedahl, CEO SE

Company karma, begejstring og engagement

Company karma, begejstring og engagement

God trivsel er god bundlinje!

På besøg hos Danmarks sundeste virksomhed.

læs mere
God trivsel er god bundlinje!

Når Touren (måske) kommer forbi

Hvad vil det betyde for Odense, hvis Tour de France kommer forbi?

læs mere
Når Touren (måske) kommer forbi

Fra omklædningsrummet til direktionsgangen

Hvad tager idrætsfolk med i sportstasken, når de sætter kursen mod erhvervslivet?

læs mere
Fra omklædningsrummet til direktionsgangen

Altid brændende i troen

Hvad der sker, når hardcore business møder sportens værdier og traditioner?

læs mere
Altid brændende i troen

Hyld heltene og tag ved lære af succes

Hvordan tiltrækker, udvikler og fastholder vi de rigtige talenter til virksomheden?

læs mere
Hyld heltene og tag ved lære af succes

Lad der gå sport i arbejdet

Der er masser af inspiration at hente for virksomheder i træningslokalerne.

læs mere
Lad der gå sport i arbejdet

Kan man spinde guld på sportsstjerner?

Hvad har samarbejdet med Christiano Ronaldo betydet for JBS?

læs mere
Kan man spinde guld på sportsstjerner?

Så du den digitale dækrøg?

Estland har etableret verdens mest digitaliserede samfund.

læs mere
Så du den digitale dækrøg?

'Come Together' og få gang i væksten

Liverpool har knoklet sig ud af et image som Englands baggård med arbejdsløshed og industrielt forfald til en position som kulturelt flagskib, og det har medført en eksplosiv vækst i både erhverv, detailhandel og turisme. Læs her hvordan.

læs mere
'Come Together' og få gang i væksten

Odenses moderne eventyr handler om netværk

Prinser og prinsesser er erstattet af robotter og ildsjæle i Odense.

læs mere
Odenses moderne eventyr handler om netværk

Lakridskongen Johan Bülow

Fordelen ved at starte som iværksætter som helt ung er, at man er frygtløs.

læs mere
Lakridskongen Johan Bülow

Intelligente og nørdede apps

David Guldager fra TV2 Bep præsenterer de bedste apps og gadgets til virksomheder.

læs mere
Intelligente og nørdede apps

Jimmy Maymann Holler

Den danske CEO for verdens største internetmedie rapporterer fra New York.

læs mere
Jimmy Maymann Holler